La tribuna

Aliances per als ODS: context d'oportunitats per a l'Ensenyament Superior

Andorra ha manifestat el seu compromís tant des del sector públic com des del privat

Creat:

Actualitzat:

En els darrers temps, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) s’han introduït amb força a la societat. Andorra ha manifestat el seu compromís amb els ODS tant des del sector públic com des del sector privat, i la Universitat d’Andorra està fent passos ferms per contribuir als reptes de l’Agenda 2030.

En aquest marc, l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior (AQUA) està treballant en un projecte internacional que vol incorporar de forma sistemàtica els ODS a l’ensenyament superior. I ho fa a partir d’un àmbit estratègic: la gestió de la qualitat de les institucions d’educació superior. Es tracta del projecte Establint connexions entre l’Avaluació Institucional i els Objectius de Desenvolupament Sostenible: empoderant els agents implicats per millorar-ne la qualitat, i que l’AQUA desenvolupa en col·laboració amb la seva homòloga d’Aragó (Acpua – Agencia de Calidad y Prospectiva Universitaria de Aragón) i que va ser un dels tres projectes al món guardonat per la Xarxa Internacional d’Agències de Qualitat (Inqaahe).

Una de les voluntats de l’AQUA amb aquest projecte és fomentar l’ODS 17, que focalitza en les aliances entre administracions públiques, sector privat i societat civil per avançar cap a la sostenibilitat. És per això que al projecte hi participen 20 persones d’Andorra, representants dels principals agents vinculats amb l’ensenyament superior i amb la sostenibilitat. Les universitats del país, la Universitat d’Andorra i la Universitat Oberta la Salle, hi participen amb representants dels estudiants, del professorat i dels òrgans de govern. També hi participen els ministeris d’Educació i Ensenyament Superior, d’Afers Exteriors i de Medi Ambient i Sostenibilitat; la Comissió Nacional Andorrana per la UNESCO (CNAU), l’Observatori de Sostenibilitat d’Andorra (OBSA), la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra i Andorra Sostenible. El projecte també compta amb una participació semblant d’agents d’Aragó, representants de les principals entitats que treballen per a l’ensenyament superior i per a la sostenibilitat en aquell territori.

L’ODS 17 és un objectiu clau si volem que la sostenibilitat no es converteixi en un simple label buit de contingut, sinó que orienti una nova manera de fer les coses més respectuosa amb les persones i el medi. Aquest ODS ens anima a crear aliances per compartir el coneixement i l’experiència entre diferents agents, per aprofitar recursos, i també per consensuar quin model de país volem construir.

Andorra, per les seves característiques i dimensions, és un territori privilegiat per al foment dels ODS en general, i en especial de l’ODS 17. Així ho demostra, no només la quantitat i rellevància dels agents que participen en aquest projecte, sinó sobretot la seva implicació. Els agents interns i externs a l’ensenyament superior estan treballant junts per fer un pas més en el camí d’Andorra cap a un model més sostenible. I ho fan aportant la seva expertesa i dialogant en un procés que es cou a foc lent. Tenim un context d’oportunitats en aquest sentit, que, si el sabem aprofitar, ens pot projectar com a referents internacionals en aliances cap a la sostenibilitat.

En el marc del projecte Establint connexions entre l’Avaluació Institucional i els Objectius de Desenvolupament Sostenible: empoderant els agents implicats per millorar la qualitat, s’han organitzat dos fòrums, inaugurats per les principals autoritats d’Andorra i Aragó. En el transcurs d’aquests esdeveniments, els participants han explicat la seva activitat i expertesa en aquest camp, han debatut al voltant d’iniciatives per fomentar les aliances en sostenibilitat, s’han empoderat i han intercanviat els seus punts de vista amb experts internacionals encarregats d’orientar i conduir les sessions.

El projecte continua fins al maig del 2019. Fins aleshores, 5 experts internacionals, reconeguts per la seva tasca en la introducció de la sostenibilitat a l’ensenyament superior, estan analitzant les dades obtingudes durant quasi un any, per donar-nos informació sobre la introducció d’uns indicadors per incorporar els ODS en l’avaluació institucional de la qualitat en el nostre sistema d’ensenyament superior.

*Marta Fonolleda i Resma Punjabi, Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA)

tracking