La tribuna

Treballem per millorar la formació dels nostres infants i joves

Creat:

Actualitzat:

La setmana passada es va celebrar el Dia Internacional de l’Educació, proclamat per les Nacions Unides per conscienciar sobre el paper que l’educació exerceix en la creació de societats sostenibles i autosuficients, i fixat com un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Una prioritat en els anys de govern demòcrata, en els quals s’ha treballat intensament per situar les polítiques educatives al centre de l’acció política del Govern i del Consell General amb l’objectiu de preservar i donar continuïtat a una estructura educativa exemplar, de la qual fem bandera en tots els fòrums internacionals.

Hem treballat per modernitzar la Llei d’Ordenament del Sistema Educatiu andorrà, eix vertebrador de l’Escola andorrana i de la Formació Professional, que després de més de 20 anys necessitava ser reformada i actualitzada. Les reformes han tingut abast en la Llei de l’Ensenyament Superior, la de la Universitat d’Andorra i la de l’Agència de la Qualitat de l’Ensenyament Superior. Hem ratificat el conveni de la UNESCO contra la discriminació en l’àmbit de l’educació, també s’ha aprovat recentment la necessària i esperada Llei de la Fundació Privada Escola Nostra Senyora de Meritxell i preveiem que aviat s’aprovi la Llei del Cos d’Educació. A més de tots aquests textos legals i normatius, s’han desplegat reglaments i convenis i hem implementat altres iniciatives i col·laboracions en diferents àmbits, amb l’objectiu de continuar millorant la formació per a augmentar el potencial i les aptituds dels nostres infants i joves.

Millorem la formació posant la qualitat al centre de les nostres polítiques educatives, des de l’ensenyament maternal fins a la universitat. Ens hem dotat d’eines objectives que ens permetran avaluar tant les fortaleses com les febleses del nostre sistema, perquè només des de la crítica -constructiva- podrem continuar millorant l’escola i la universitat.

Treballem per formar millor a tothom. El dret a l’educació és un dels drets bàsics de la nostra societat i per això durant aquests anys l’hem reforçat implementant instruments educatius que reivindiquin la diversitat, construint una estructura educativa inclusiva, que formi no només professionals, sinó també, i sobretot, ciutadans responsables i respectuosos, amb valors que ens cohesionin i ens uneixin com a societat.

Podem formar millor perquè comptem amb infraestructures escolars de qualitat per als tres sistemes educatius. Tot i les tensions econòmiques que hem passat aquests darrers anys, el Govern ha apostat de manera decidida per les infraestructures escolars. El 2016, finalitzades les obres de l’escola de Canillo que agrupa el sistema educatiu francès i andorrà, es van eliminar els darrers prefabricats. En aquest moment, estem duent a terme la reforma de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança de Santa Coloma, un projecte de més de 7 milions d’euros que revertiran en la modernització d’aquestes instal·lacions.

Les reformes estructurals a totes les escoles han previst millorar-ne l’accessibilitat, però també, amb el projecte 3E (Eficiència Energètica a les Escoles) s’ha apostat, clarament, per la sostenibilitat energètica, un rol exemplar que ha de partir de les escoles i de l’administració pública, invertint en aïllaments millors i més eficients, sistemes d’il·luminació i instal·lant calderes de biomassa, entre d’altres.

Millorem la formació, perquè disposem de projectes educatius que responen a les demandes del nostre teixit productiu. Els estudis d’inserció laboral, desenvolupats per primera vegada en l’àmbit de l’ensenyament superior i la formació professional, ens demostren que més del 90% dels estudiants troben feina amb menys d’un mes després de la seva titulació i que repetirien amb més d’un 85% la formació escollida.

També, i molt important, millorem la formació dels nostres infants i joves, perquè tenim professionals de l’educació més valorats. La Llei del Cos d’Educació, consensuada amb el sector, que es debatrà al Consell General aquest mes de febrer, representarà un pas endavant molt significatiu en la dignificació d’uns professionals que han reivindicat durant més de divuit anys aquesta normativa.

S’acaba la legislatura i queda molta feina per fer, però podem dir satisfets que gràcies a tots els professionals que componen el món educatiu, hem fet durant els darrers anys passos significatius en la bona direcció.

* Eric Jover, Ministre d’Educació i Ensenyament Superior

tracking