La tribuna
Prosternació del Comú d'Encamp davant l'afany de lucre de la família Viladomat
A les acaballes del consolat anterior, el 24 de setembre de 2015, el Comú d'Encamp va signar amb SAETDE un ACORD D'INTENCIONS en el qual el COMÚ:
1/ Cedia l'explotació dels terrenys de l'antiga Concòrdia a la societat.
2/ Allargava la concessió de 50 anys.
3/ Reduïa el cànon a percebre per la Corporació del 6% al 5%!
Tot això sense plec de bases, sense publicitat ni concurrència, una escudella barrejada que es va amanir i coure a la cinquena planta de l'edifici comunal (o ves a saber on!). Nosaltres, com a ciutadans d'Encamp, ens vàrem oposar a aquesta il·legalitat i, tot i que la justícia es va escapolir al·legant la nostra manca de legitimació activa (!...), aquest acord, aquest parrac que s'havia de concretar abans de tres mesos (abans de les últimes eleccions comunals, no fos el cas...), avui, més de tres anys després, encara cueja sobre les taules dels advocats del Comú, de SAETDE i aneu a saber de quins altres experts il·lusionistes.
Durant aquests tres anys, el Cònsol Major i el representant de la família Viladomat han anat marejant la perdiu, intentant convèncer el Poble que els terrenys de l'antiga Concòrdia, que no van ser reconeguts com a propietat fins a la sentència de l'any 2000, ja feien part de la concepció de SAETDE que es va signar el 1967!!! A més a més, segons paraules del Cònsol Major, les pèrdues de la societat per no haver pogut explotar els dits terrenys fins al dia d'avui, la corporació ho compensaria en més anys de concessió (50 anys) a la societat i no en milions d'euros com demanarien els socis majoritaris! Aquestes elucubracions, que no convencen ningú, adobaven el terreny per a la signatura d'un altre acord, d'una altra trampa a la llei.
Efectivament el 25 de setembre de 2018, el Comú d'Encamp, SAETDE i Funicamp, SAU (100% del Comú) -el tercer mercenari que faltava-, varen signar un CONVENI D'INVERSIÓ en el qual:
1/ SAETDE compra unes cabines d'ocasió pel Funicamp que la societat del Funicamp haurà de mantenir i reparar.
2/ Funicamp, SAU (repetim, 100% del Comú) cedeix a SAETDE l'explotació del Hall de l'estació de sortida:
- Sense publicitat ni concurrència.
- Sense pagar un arrendament.
- Sense definir els negocis que s'hi poden ubicar i, a més, veient la generositat del nostre Comú envers la família Viladomat, podem pensar que sense autorització d'obertura i sense pagar taxes!
- Sense fixar la durada d'ocupació.
- Sense presentar a l'aprovació del Comú el projecte de les obres de remodelació, recordem que en un edifici comunal que va costar una milionada i pagat per tots els Encampadans.
3/ El Comú autoritza:
- La prolongació del telecadira del Pla de les Pedres fins a peu de muntanya.
- La construcció d'un giny (teleesquí) al peu del Bosc de Moretó.
- La construcció de les pistes i la instal·lació de canons vinculades als ginys anteriors.
Tot això fora dels terrenys de la concessió, una vegada més sense publicitat ni concurrència, per tant de forma il·legal. Això sí, segons el Comú i SAETDE, totes aquestes instal·lacions de l'apartat 3/ anterior no tenen el caràcter d'obres permanents!!! Doncs, considerant l'art. 103 del Codi de l'Administració, el Comú podria donar el permís d'ocupació temporal del domini públic, permís que la Corporació podria revocar en tot moment sense indemnització per a SAETDE.
Per arribar a encabir les obres citades a l'apartat 3/ anterior amb les molt provisionals mencionades en l'art. 103 del Codi de l'Administració (com la instal·lació d'una terrassa de bar per exemple), els experts que han contractat el Comú i SAETDE ja no poden ser únicament il·lusionistes, han de ser a més maquiavel·listes! Efectivament qui pot creure's que la implantació d'un telecabina i d'un teleesquí, la tala de centenars de pins, l'anivellament de pistes i el soterrament dels canons i la construcció d'edificis complementaris a aquells ginys, corresponen a l'esperit i a la lletra del repetit art. 103 relatiu a "instal·lacions temporals"?
Un altre conveni, un altre parrac que no podem compartir de cap de les maneres, per ser il·legal, perjudicial per a les finances del Comú, per no ser equitatiu envers altri. El secretari general i l'interventor del Comú han avalat aquest document? Han emès l'informe corresponent? De totes formes no podran eludir les responsabilitats relatives als seus càrrecs.
Nosaltres hem formulat recurs de reposició contra la decisió del Comú d'Encamp d'aprovar aquest conveni d'inversions. La Corporació no ens ha contestat i ha optat pel silenci administratiu ja que difícilment podria motivar la denegació del nostre escrit. Farem tot el possible per anul·lar aquest conveni il·lícit que va en contra de tots, menys dels socis majoritaris de SAETDE.
I per acabar, i només per informació als Encampadans: 1/ EMAP, la societat explotadora del camp de neu de La Massana, s'ha fet càrrec del seu telecabina, del seu manteniment i del seu funcionament. 2/ ENSISA, la societat explotadora del camp de neu de Canillo, s'ha fet càrrec del seu telecabina, del seu manteniment i del seu funcionament. 3/ Aquest any, SECNOA, la societat explotadora del camp de neu d'Ordino, s'ha fet càrrec del seu telecabina, del seu manteniment i del seu funcionament; recordem que SAETDE és el soci majoritari de SECNOA, i Joan VILADOMAT n'és el director! 4/ Com podem explicar que SAETDE, la societat explotadora del camp de neu d'Encamp i que més guanys té per la seva situació privilegiada, NO es fa càrrec del nostre telecabina (el Funicamp), NI del seu manteniment, NI del seu funcionament?