La tribuna
L'empresa familiar amplifica sentiments
Les relacions entre familiars a l’empresa moltes vegades no són gens jeràrquiques
Les persones tenim sentiments i estan sempre presents, inclús quan racionalitzem. Els sentiments són importants a totes les relacions humanes i a l’empresa familiar, encara més. A l’empresa familiar els sentiments poden venir des de la infantesa, en la qual competim per l’atenció dels pares, i inclús des de generacions anteriors. I l’empresa amplifica els sentiments. Si és per a bé, millor, però si és per a mal, pitjor. No hi ha pinya més forta que uns germans units de veritat, ni lluita més sagnant que la fratricida. Diuen que la confiança fa fàstic, i és que en família es pot perdonar el que no es perdonaria fora d’una relació familiar; i per un altre costat les ferides poden fer més mal. Les relacions entre familiars a l’empresa moltes vegades no són gens jeràrquiques; els fills no tracten el pare com a cap empresarial; ni el pare els fills com els altres empleats, bé sigui per excés o per defecte. I és que els sentiments són inseparables de l’actuació. L’important és saber-ho i gestionar-ho. Molts empleats familiars són conscients que amb la seva actuació, activa o passiva, estan transmetent valors, i apliquen el principi de predicar amb l’exemple. Però de vegades, a causa dels sentiments, es tolera d’empleats familiars un comportament que en altres persones fora causa d’acomiadament immediat. Poden ser temes minsos com l’horari o la puntualitat, o més importants en tant que afecten el rendiment. Com quasi sempre, com més es triga a actuar més difícil pot ser corregir el comportament. Les crides d’atenció entre familiars iguals poden desencadenar respostes que no serien les mateixes entre no familiars. Qui ha d’actuar és qui té el lideratge a l’empresa familiar. Unes preguntes interessants que ha de fer-se el responsable de l’empresa són, toleraries aquest comportament si no fossin familiars?, i, contractaries el fill, germà, cunyat... avui si no fos familiar? Si alguna de les respostes és que no, la següent pregunta és, i què penses fer-hi al respecte? Si una persona de la feina et cau malament, pot ser suportable en tant que només l’hauràs d’aguantar 40 hores a la setmana. Inclús es pot donar el cas que trobis suport familiar ampli respecte a qui et caigui malament. Però si és entre familiars, la relació continua fora de la feina, pot-ser els caps de setmana o inclús durant les vacances. I, a més a més, pot resultar que part de la família no et faci costat, sinó que et digui coses com ara que tinguis paciència. La comunicació de sentiments entre empresa i família és bidireccional. És a dir, tant es traslladen de la família a l’empresa com d’aquesta a aquella. Hi ha tècniques per reduir els conflictes, com pot ser treballar en àrees de poca relació; però això pot provocar la creació de regnes de taifes, evitant el plantejament de qüestions estratègiques que necessiten acords a llarg termini. També hi ha tècniques per reduir la seva intensitat, com inspirar comptant fins a set i expirar comptant fins a catorze, tot pel nas, per evitar actuar en calent. Les discussions públiques entre familiars poden tenir una important repercussió en la moral de l’empresa. Pot ser convenient establir normes de comportament per escrit. Una és que no es tindran discussions públiques, és a dir, que la roba bruta es renta a casa.