Creat:

Actualitzat:

Dijous passat es va celebrar una nova sessió del consell general. Era un consell general important, perquè era el d’aprovació dels pressupostos del 2020. El consell general d’aprovació dels comptes és el consell general més important que se celebra anualment, perquè és on es defineixen les polítiques a realitzar en aquell exercici i, per tant, és la sessió amb més càrrega política de l’any. Des del PS el vàrem afrontar amb ànims de suma, amb ànims de mà estesa, amb ànims de treballar plegats i de fer propostes en positiu perquè creiem que aquesta és la millor manera de fer avançar el país. Perquè tenim vocació de servei públic. Perquè som un partit de govern. Durant el debat, des del PS vàrem voler aportar el nostre granet de sorra en els pressupostos generals d’Andorra, però l’actual majoria no va voler acceptar cap de les nostres propostes. Unes propostes com per exemple la creació d’un Institut Nacional d’Estadística, per tal de poder tenir més i millors dades perquè els polítics i servidors públics puguem prendre millors decisions en benefici de tots, tal com fan les grans empreses arreu del món, o polítiques efectives per millorar el principal problema que té el país, l’habitatge, etc. Però avui us vull parlar de la principal proposta que vàrem oferir al govern del Sr. Espot arran del debat que malauradament no va donar el resultat productiu que hauríem volgut en bé pels ciutadans i ciutadanes d’Andorra respecte a les infraestructures viàries que necessita Andorra en els anys vinents. El punt que va ser objecte de debat van ser les propostes, en forma d’esmenes, per part del PS per destinar més recursos a la desviació de Sant Julià i per començar a construir la desviació de la Massana; es tracta, almenys a ulls dels membres del PS, de dues inversions necessàries demanades tant per millorar la qualitat de vida dels ciutadans del país com també per un millor “tracte” cap als nostres turistes i visitants. Que dijous passat es debatés sobre aquestes dues molt importants inversions és del tot coherent just en el primer debat de pressupost posterior a les eleccions del 2019, en què aquestes infraestructures van ser objecte important de debats i de propostes. El que en canvi va ser del tot sorprenent i decebedor va ser el fet que les nostres propostes no fossin aprovades, ja que llegint els programes electorals el més normal, el més lògic, hauria estat que les nostres esmenes haguessin prosperat i que dijous passat hagués estat el punt de partida per a la construcció de la desviació de la Massana i que hagués estat també el dia de l’aprovació de més pressupost per a la desviació de Sant Julià. Repassem una mica el contingut dels programes electorals dels diferents partits i el que van votar dijous passat, perquè em sembla important tant per als ciutadans que pateixen les cues com també per a tots aquells als quals ens preocupen els efectes negatius que les cues excessives poden tenir sobre els nostres visitants i turistes ja sigui sobre el nombre total de gent que ve a visitar-nos o sobre el perfil de turista i visitant. Liberals d’Andorra portava al programa tant a la Massana i a Ordino la desviació de la Massana; Ciutadans Compromesos també! I les declaracions de la cònsol de la parròquia en aquest sentit són clares. El que no s’entén de cap manera és el vot nega-tiu dels consellers generals de CC en contra del que demanen molts ciutadans i de les declaracions que ha fet en diversos mitjans la cònsol. Tothom portava també al programa que el vial de Sant Julià com a “porta d’entrada” al país ha de ser una prioritat. Amb aquests vots a favor i el vot d’abstenció que va pronunciar terceravia tant per la desviació de Sant Julià com de la Massana, les esmenes haurien prosperat i haurien donat compliment tant al que els ciutadans i des del sector turístic ens estan demanant com al que figurava als diferents programes electorals. Pel que fa a la Massana, alguns crec que han intentat fer una mena de divisió al voltant d’aquest debat, com si es tractés d’una mena d’oposició entre comerciants i els ciutadans i turistes que dia a dia pateixen les cues; en canvi, la proposta del PS de començar a construir la desviació és una proposta que vol sumar i que és positiva per a Ordino, per a la Massana, per als comerciants i per als ciutadans que hi passen cada dia. I posaré alguns exemples que em semblen importants al respecte, com ara el fet que l’enorme pressió circulatòria existent avui a la Massana està fent que els espais de circulació i de carril bici siguin cada cop menors; a la zona del telecabina estem pràcticament expulsant els ciclistes. És això, el que volem? Altres exemples són que avui pràcticament no es pot programar res al centre de la Massana sense col·lapses circulatoris o que gairebé els esquiadors no poden creuar per anar a comprar o llogar material a causa de l’enorme trànsit que hi ha en algunes franges horàries del dia, i encara més en caps de setmana o períodes d’alta freqüentació de turistes. Fa anys, molts anys ja, entre altres projectes d’inversions que no acaben de veure la llum, que parlem de les desviacions de Sant Julià i de la Massana. És per aquest motiu i per tal de dotar d’una major continuïtat a la política de les principals inversions públiques, que des del PS vàrem oferir al govern la creació d’una taula de treball per redactar conjuntament, govern, consellers generals i cònsols, un Pla Nacional d'inversions. Molts països tenen un pla nacional d’inversions realitzat a llarg termini que dona estabilitat a la política de grans inversions i la fa per exemple menys volàtil als canvis polítics o a canvis sobtats en prioritats, cosa que facilita l’execució i la materialització efectiva de les infraestructures i les inversions més importants del país. Esperem que el Govern d’Andorra ens convoqui molt aviat per poder començar a treballar en aquest sentit perquè creiem que és una bona manera de fer avançar el país conjuntament.

tracking