El paper de la mediació en la recuperació post-Covid-19

La mediació té un paper clau per ajudar a superar les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia

Creat:

Actualitzat:

Un element comú en les converses d’aquests darrers dies és que a la crisi sanitària la seguirà de ben segur una crisi econòmica. El més preocupant és que aquesta pot anar acompanyada d’una crisi social que posi en perill la cohesió social al Principat d’Andorra. Ara que la situació sanitària sembla estar en vies d’estabilització ens sembla una bona oportunitat per fer aportacions que ajudin a minimitzar els seus efectes econòmics negatius en empreses i ciutadans d’Andorra. Augment de la conflictivitat A Andorra, com als països del nostre entorn, es fa patent la preocupació perquè un cop s’acabi el confinament i es reprengui l’activitat econòmica sigui necessari fer front a situacions molt complexes, com expedients de regulació temporal d’ocupació, pèrdua de llocs de treball, impagaments, la necessitat de renegociar lloguers o condicions laborals, etcètera. La incidència que la suspensió dels contractes laborals té sobre la persona i l’empresa pot fer molt necessari un mètode que faciliti la negociació i el diàleg, ja que les relacions laborals o comercials futures bé mereixen que l’adopció de les decisions compti amb el major consens i participació de les parts. A tot això, caldrà sumar l’efecte que les condicions de confinament poden tenir en les relacions familiars. Per això, en els propers mesos també podem veure un augment de conflictes entre membres de la parella o amb els fills. Finalment, aquest augment de la conflictivitat pot derivar en un augment de les demandes presentades a la Batllia, tal com va passar amb la crisi econòmica i financera l’any 2008. Si abans de la crisi del coronavirus la Batllia ja funcionava al límit dels seus recursos, un augment sobtat de la demanda fa córrer el risc que es col·lapsi. La mediació: rapidesa i discreció En diverses ocasions al llarg d’aquests mesos s’ha fet palès que la mediació és una de les eines que poden ajudar a alleugerir els efectes que està tenint aquesta crisi. És més, és una bona oportunitat per utilitzar totes les eines que el sistema jurídic posa al nostre abast. La mediació, com a forma dialogada de gestionar els conflictes, està regulada a Andorra des de fa dos anys a través de la Llei 3/2018 del 22 de març. Així mateix, compta amb un registre de persones mediadores acreditades, que valida la seva capacitació i professionalitat. La mediació és vàlida per abordar la majoria de conflictes i provoca una gran satisfacció a les persones que hi participen en ser part dels acords que s’assoleixen. Altres bondats de la mediació són la rapidesa del seu procediment, així com la discreció en el tractament dels conflictes. En primer lloc, un procediment de mediació es pot organitzar en qüestió d’hores i dur-se a terme en poques setmanes, de manera que s’arribi a la resolució del conflicte de forma ràpida. En segon lloc, la Llei de mediació fixa que el contingut de les sessions de mediació ha de ser confidencial. És més, la mateixa existència d’un procediment de mediació pot ser tinguda confidencial. Aquesta discreció pot ser molt interessant per a llogaters, empresaris, arrendadors o treballadors que no vulguin que es faci pública l’existència ni els detalls d’un conflicte. Finalment, tampoc hem d’oblidar que per la seva naturalesa la mediació promou una bona comunicació i el reforç (o recuperació) de la confiança entre les parts. Aquest fet pot ajudar a evitar trencaments en les relacions socials, econòmiques i familiars entre els nostres ciutadans, fet que sense dubte contribuirà al manteniment de la cohesió social. A tall d’exemple, dues iniciatives als nostres països veïns. A França, el ministre d’Economia i Finances, Bruno Le Maire, acaba de nomenar Jeanne Marie Prost per fer de mediador en conflictes relatius als lloguers comercials. A Catalunya, el Consell de l’Advocacia Catalana acaba de crear una plataforma virtual per impulsar la mediació i evitar la saturació judicial. Aquesta plataforma està especialment destinada a gestionar conflictes familiars i empresarials. Els professionals que signem aquest article considerem que és el moment de posar en pràctica tots els mitjans de resolució de conflictes que l’ordenament jurídic posa a l’abast de la ciutadania. Amb aquest article es pretén encoratjar i recordar a ciutadans, empreses i institucions que el procés de mediació, fonamentat en el diàleg i la cerca d’acords entre les parts, és el més adequat per reconstruir la confiança i les relacions, personals o comercials, que la situació de crisi o distanciament social hagi pogut provocar.

*Elsa Bucquet, Maribel Lafoz, Cristina Madrigal, Carme Moles I Ramon Tena, Mediadors

Etiquetes:

tracking