La tribuna
Toquem de peus a terra i vigilem la petjada que hi deixem
El 56% de les emissions d’efecte hivernacle d’Andorra es deuen als problemes de mobilitat que tenim
Des de fa uns mesos tinc la sort de poder viure i treballar a Andorra. Vinc de Madrid i una de les frases fetes que més sento i que més m’agraden és “tocar de peus a terra”. En castellà solem dir sòl i aquest suelo no és el mateix. Tocar de peus a terra indica que algú s’adona de la realitat i que sap el que es fa. Fa més de deu anys que dirigeixo projectes d’eficiència energètica en edificacions, infraestructures i serveis urbans i, per tant, que toco de peus a terra. Ara tinc la sort de poder ajudar les administracions públiques, empreses i particulars d’Andorra a fer-ho, com a cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica by Bomosa.
Per això, vaig aplaudir personalment i professionalment la decisió del Govern d’Andorra de demanar un pla de mobilitat sostenible per al personal de l’Administració, entitats públiques i empreses de més de cent treballadors, abans del 31 de desembre del 2022. És una decisió valenta, però l’objectiu és reduir les emissions de diòxid de carboni, que provoquen l’anomenat efecte hivernacle i que són molt perjudicials per a tot el planeta però, sobretot, per a destinacions de muntanya com Andorra; ecosistemes més sensibles al canvi climàtic. Ara mateix, el 56% de les emissions d’efecte hivernacle del Principat es deuen als problemes de mobilitat que tenim al país provocant un excés de soroll i un cost econòmic, entre altres.
“Els gasos contaminants generats per la mobilitat com els òxids de nitrogen (NOx) i les partícules sòlides (PM) provoquen malalties cardiorespiratòries i les emissions de CO2 contribueixen directament al canvi climàtic.”
Tot i que a l’Univers Bomosa som només vint-i-dos treballadors, ja hem començat a desenvolupar el pla de mobilitat sostenible dels nostres treballadors i col·laboradors als nostres tres espais de treball. El primer que hem fet és un diagnòstic per estudiar la situació actual. A continuació, un pla d’accions de millora, amb una sèrie d’indicadors. I, finalment, farem un seguiment amb mesures personalitzades i realistes per dur a bon termini les nostres accions.
Hem detectat que, només en un any, fem 73.638 quilòmetres, la qual cosa suposa una emissió de 12.531 quilos de diòxid de carboni.
Utilitzem força sovint el cotxe particular de gasoil i ocupat només per un conductor; un fet molt habitual entre la població andorrana. Així que hem començat a plantejar un pla d’actuacions que, de ben segur, poden aprofitar altres companyies. Com a empresa hem conclòs que amb l’opció del teletreball d’un dia a la setmana de mitjana aconseguiríem reduir l’emissió de gasos en un 20%. A més, estem realitzat campanyes de conscienciació entre els treballadors, incentivant principalment la mobilitat no motoritzada i l’ús de l’autobús –sempre que sigui possible– i, en cas d’utilitzar el cotxe particular, fer-ho de manera compartida, entre empleats de l’empresa o d’altres companyies que tinguin les seves oficines a prop i facin un horari laboral semblant. Per últim, com que és impossible reduir a zero els desplaçaments volem prendre el compromís de plantar els arbres que calgui per compensar les emissions d’efecte hivernacle que hi provoquem.
Però on?
És evident que necessitem la col·laboració de l’administració pública, que també ha de posar en marxa plans d’actuació sòlids. S’ha de realitzar una gestió intel·ligent del trànsit, explotar les dades recopilades amb algoritmes (iot i big data) i optimitzar el transport públic, sota demanda, amb freqüències més optimitzades, més parades i oferint una millor qualitat. També s’ha de treballar per tenir un pla urbanístic més sostenible, que permeti fer més carrers per a vianants i més carrils bici segregats al vial i sense interrupcions. Finalment, cal continuar incentivant la compra de vehicles elèctrics, instal·lar més punts de càrrega per tal que la penetració de vehicles de combustibles alternatius sigui cada vegada més elevada.
També els particulars hem de conscienciar-nos de l’impacte que tenen els nostres desplaçaments. Petits canvis suposen una millora considerable en el conjunt del país, com compartir cotxe –a ser possible elèctric– o anar a la feina caminant o en bicicleta, sempre que puguem. És també la nostra responsabilitat, consumir més productes de quilòmetre zero o elaborats als voltants, o tenir un ús més racional de les compres online i de la seva entrega.
La Terra és gairebé rodona i també hauria de ser rodona la nostra col·laboració per tal d’estalviar diners, energia i recursos cada vegada que ens movem, ja sigui per anar a treballar, a lliurar un paquet o a visitar un familiar. El fet que avui celebrem el Dia de la Terra espero que ens serveixi per prendre més consciència sobre la relació d’interdependència que tenim entre tots els éssers vius i el medi ambient. Diuen que hem de cuidar la Terra que deixem als nostres fills. Jo crec que la Terra ja és seva. I us asseguro que els nens ja toquen de peus a terra!
*José Gismero Mínguez, Enginyer, professor de la Universitat Politècnica de Madrid i cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica