La tribuna

La nova llei de contractació pública, capdavantera en sostenibilitat

L’administració, peça clau en l’impuls de valors, ha de tenir un paper exemplar

Creat:

Actualitzat:

Encarar la recuperació econòmica en clau andorrana i tenint en compte els valors de la sostenibilitat és més a prop que mai. El Govern ha aprovat el projecte de llei de contractació pública, que, entre altres ítems, afavoreix la transparència, la concurrència pública, la modernització dels processos administratius i la sostenibilitat, i integra de manera completa els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Així, la llei, capdavantera a escala europea, impulsa un model de contractació pública compromesa amb el desenvolupament sostenible que permetrà propulsar un creixement integrador socialment, promotor de les polítiques de gènere, afavoridor dels drets de les persones amb discapacitats i compromès amb el medi ambient.

Per fer-ho possible, els plecs de bases integren aspectes concrets per promocionar els ítems esmentats, i els criteris qualitatius que estableix l’òrgan de contractació per avaluar la millor relació qualitat-preu han d’incloure, també, aspectes socials o mediambientals, com per exemple el cost del cicle de vida. A més, els poders adjudicadors poden reservar determinats contractes als operadors econòmics amb programes d’ocupació que tenen com a objectiu principal la integració social i professional de les persones discapacitades o en risc d’exclusió social. És evident que la contractació pública té implicació en el sector privat i, per tant, estem segurs que la implementació d’aquests nous criteris per a l’adjudicació de projectes repercutirà de manera positiva en la transformació cap a un sistema més sostenible i inclusiu del model privat. Amb l’objectiu que aquesta recuperació inclusiva, sostenible i respectuosa amb el medi ambient sigui també en clau andorrana, el nou text manté la preferència dels contractes nacionals i reforça la participació de les pimes privilegiant la divisió en lots per oferir contractes més petits. En la mateixa línia de facilitar la participació es crea el Registre oficial de licitadors i empreses classificades. La nova llei també preveu eliminar un pas burocràtic que fins ara posava traves a les petites empreses: la garantia provisional.

Un canvi legislatiu d’aquesta envergadura no podia obviar de cap manera la transformació digital i la modernització dels processos amb l’Administració per agilitzar els procediments i enfortir la transparència i la concurrència pública. El nou marc legal crea la Plataforma de contractació: un portal virtual únic a disposició de tot el sector empresarial on es podran consultar totes les licitacions del conjunt del sector públic i els seus resultats. Aquest mecanisme, simple però necessari, promou un estalvi de recursos públics i de temps, sense renunciar a la seguretat jurídica que ha de presidir la contractació pública. La modernització i la reducció de la burocràcia, amb la factura electrònica, permetran reduir els terminis de pagament a 30 dies. El nou model de contractació preveu que la presentació de les ofertes es faci en tres sobres, cosa que afavoreix l’objectivitat i la transparència. Mentre que fins ara l’oferta qualitativa i l’econòmica es coneixien i es puntuaven de manera conjunta, la llei que impulsa el Govern determina que els aspectes avaluables qualitativament es puntuaran primer i l’oferta econòmica es calcularà després.

La coordinació entre l’Administració pública i el sector privat és clau per al bon funcionament d’ambdós sectors. És per això que la llei estableix l’obligatorietat de planificar les inversions, al moment d’elaborar el marc pressupostari, comptant amb els operadors econòmics, i també preveu la possibilitat de publicar les inversions anuals previstes per tal que puguin conèixer els futurs projectes de contractació que es volen posar en marxa en el sector públic al llarg de l’any. A més, es millora la classificació del contractista, que generalitza i configura un sistema per agilitzar el procediment evitant la presentació reiterativa de documents per part de les empreses del país. La norma també preveu el recurs a l’arbitratge per resoldre els litigis referits a l’execució dels contractes. En definitiva, el text legislatiu renova, després de més de 20 anys en vigència, la Llei del 2000, que havia quedat completament desfasada i no tenia en compte els processos d’innovació i sostenibilitat que s’han desenvolupat en els últims anys.

El Govern té clar que cal avançar cap a la modernització, la transparència i la sostenibilitat de tots els processos de l’Administració pública. Per aquest motiu, tots aquests canvis tindrien poc sentit si no estiguessin consensuats i treballats amb tots els actors implicats. Fruit del treball conjunt durant gairebé un any, la llei s’ha anat modificant i s’hi han anat introduint millores. Perquè una de les altres novetats clau d’aquest nou text és que la contractació s’homogeneïtza per a tots els actors públics: Govern, comuns i també, com a novetat, societats i fundacions públiques. El sector públic és una peça clau per a l’impuls de nous valors en la contractació pública i el seu paper ha de ser capdavanter i exemplar tenint en compte la importància de la inversió que representa. En la nova llei de contractació pública es defineix un nou model de la contractació pública modern, competitiu, transparent, àgil, digitalitzat i simplificat que afavoreix un creixement integrador socialment, promotor de les polítiques de gènere, fomenta la col·laboració publicoprivada, facilita l’accés a les petites empreses, respon a les preocupacions de l’àmbit econòmic andorrà i s’aplica al conjunt del sector públic del país.

*Sílvia Calvó, Ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat

tracking