La tribuna
Andorra i l'automatització intel·ligent
Són bots que realitzen tasques repetitives per crear eficiències i reduir costos
Dins de l’entorn empresarial, quan sentim automatització la majoria ja poden pensar en l’automatització de processos robòtics (RPA), o bots que realitzen tasques altament repetitives per crear eficiències i reduir costos. Això és un començament.
Però amb l’automatització intel·ligent, aquestes mateixes capacitats d’automatització de processos de negoci també es poden aplicar a tasques de major valor afegit. Els resultats són l’aplicació intel·ligent i oportuna de les dades i la capacitat d’afrontar reptes i oportunitats del món real a qualsevol escala.
L’automatització intel·ligent de processos, que va començar a créixer de forma exponencial amb l’aparició de les diferents eines de Robotic Process Automation, continua evolucionant i creixent en diferents àmbits, països i indústries. El mercat global de les tecnologies d’automatització s’està expandint a un ritme de creixement anual acumulat (TAAC) d’un 40,6%, i és probable que arribi a la xifra de 25.660 milions de dòlars el 2027.
Segons l’última enquesta realitzada per Deloitte l’any 2020, el nombre d’empreses que han implementat més de 50 automatitzacions ha assolit per primera vegada xifres de dos dígits, situant-se en el 13%. A més a més, els resultats mostren que un nombre significativament més elevat d’empreses han iniciat el seu procés d’adopció de l’automatització intel·ligent en relació amb l’any anterior: 73% enfront del 58%.
Aquesta ràtio a Andorra és menor, donat que gran part de les empreses i entitats públiques encara es troben en etapes inicials del seu viatge cap a l’automatització de processos. Però, tenint en compte que el sector bancari és un dels sectors en què l’automatització de processos amb eines de RPA més ha crescut des de l’aparició de la tecnologia i que el sector públic és un dels sectors on s’està posant més focus en la millora i eficiència de processos amb automatització intel·ligent, tot fa pensar que aquesta tecnologia viurà també el seu creixement exponencial a Andorra en els propers mesos.
Sobre la base de la nostra experiència, la robotització i automatització de processos a l’entorn bancari d’Andorra ja fa uns anys que ha començat, encara que també és veritat que sembla que no acaba d’escalar com s’esperaria. En aquest sentit, es troba alineat a la resta del món, on el ritme d’innovació de la tecnologia segueix sent més ràpid que el ritme d’adopció per part de les empreses.
També sobre la base de la nostra experiència i coneixement de la indústria, el sector públic d’Andorra també ha començat a implantar eines d’automatització i RPA bàsicament durant el darrer any o any i mig. La seva situació amb relació a la implantació d’eines de robòtica i implantació de processos és similar a la que tenien diferents empreses i sectors de l’àmbit privat, s’han realitzat diferents pilots i proves, però encara no han començat a desenvolupar les diferents iniciatives d’automatització a escala. Tal com està succeint ara mateix al sector públic d’altres països, en els darrers mesos s’estan veient importants iniciatives al voltant de l’automatització de processos. És per això que pensem que Andorra farà un salt i viurà un creixement més exponencial en les diferents iniciatives d’automatització.
Durant aquest període, les principals dificultats que es trobaran les empreses andorranes en el desenvolupament de les diferents iniciatives al voltant de l’automatització de processos es concentraran en dos aspectes.
Per una banda, la correcta identificació de processos susceptibles de ser automatitzats per aportar un benefici tant a la companyia com als empleats, sent aquest un punt crític ja que els darrers anys ha quedat demostrat que una incorrecta identificació d’oportunitats d’automatització ha impactat negativament en les iniciatives de diferents empreses i sectors.
D’altra banda, la involucració de les diferents àrees de tecnologia tant per implantar les diferents eines com per assegurar una connexió segura que permeti fer ús de l’automatització as a service o l’automatització cloud, que permet iniciar i fer créixer les iniciatives d’automatització amb majors possibilitats d’èxit i menor risc.
* Andrés Panedas, Director d’Intelligent Proceses a Deloitte