La tribuna
Per què el màrqueting esportiu creix en canals digitals?
L’èxit dependrà de la capacitat d’innovar en nous canals digitals per atreure clients o seguidors
La pregunta que molts es formulen és quant durarà la crisi actual provocada per la Covid-19. I si en realitat propietaris de marques, federacions, clubs, tornejos i associacions podran seguir donant suport a l’esport. Fins a quin punt és sostenible? El desafiament és major tant per a grans com per a petits empresaris esportius.
Com afrontar els desafiaments del futur?
En la construcció de la nostra nova realitat especialistes debaten sobre el present i futur de la indústria esportiva, reconeixent la necessitat de digitalitzar processos, canals de venda i models de negoci. La consultora nord-americana PwC afirma que “dels propers tres a cinc anys, el mercat esportiu digital tindrà un creixement del 9,7%”.
Aquesta transició al digital i de la forma de generar contingut s’està convertint en una experiència esportiva d’immersió a través de dispositius multicanal; definint un nou públic que és més proactiu i que busca formes interactives de relacionar-se amb les marques o esdeveniments esportius. D’aquesta manera, el patrocinador podrà tenir accés a múltiples canals, tenir la possibilitat d’augmentar les formes d’interacció entre usuari i marca, també pot trobar un mitjà més idoni per mesurar l’impacte del patrocini. Per créixer de manera exponencial és important alinear l’estratègia de negoci mitjançant accions que destaquin per la seva innovació. Així mateix, és important enfocar els esforços en projectes que comptin amb una visió holística i que tinguin en compte categories de creixement que per descomptat facin ús de noves tecnologies.
I, actualment, quines vies tenim per fomentar una part del màrqueting esportiu?
El màrqueting esportiu s’ha convertit en una branca del màrqueting genèric summament important en els últims anys i sobretot en pandèmia. No només permet als esportistes i entitats esportives captar l’atenció dels seguidors, fanàtics, sinó també generar un vincle que va més enllà de l’emocional. Per tal de generar resultats efectius, podem esmentar les següents estratègies que podrien ajudar esportistes i empreses esportives:
–El personal branding com a eina de futur per a la gestió esportiva
La lluita per diferenciar-se i aconseguir que ens prestin atenció es torna cada vegada més complicada, i més en aquests temps en què hi ha excés de punts de mira. Per aconseguir aquesta diferenciació, els individus han d’oferir una proposta de valor única, ja sigui professional o personal. Aquesta es promociona a multitud de plataformes, amb un missatge i amb una imatge molt ben
construïts, permetent assolir una meta específica. La creació d’una marca personal (personal branding) per a un esportista o entitat és un procés llarg que requereix esforç, perseverança i mai intentar comunicar el que no és. Per això la credibilitat, basada en la confiança mútua, construïda sobre el talent, la creativitat i la innovació, és la regla bàsica per al bon funcionament del branding en l’entorn esportiu.
Construir una marca personal es sinònim d’èxit, com és el cas de la Jordan Brand provinent del gran Michael Jordan i que ha aconseguit una forta col·laboració amb Nike. Aquesta li ha permès promocionar la seva marca en el món esportiu. Per exemple, es pot veure en l’equipació del París Saint Germain amb el seu icònic Jumpman tan representatiu de la marca. En definitiva, treballar en el personal branding és i serà l’eina que ens permetrà diferenciar-nos de la competència.
–El gran potencial del contingut en directe
Segons un informe realitzat per Linchpin, el 83% dels fanàtics dels esports revisen les xarxes socials mentre miren un joc. Això es deu al fet que molts d’ells gaudeixen creant i compartint continguts en temps real, ja sigui per reflectir les seves opinions, ressaltar una jugada o, en alguns casos, mofar-se del rival. Conèixer això és una excel·lent oportunitat per crear continguts orientats a alimentar les emocions, com ara repeticions, fotos de l’esdeveniment en directe, declaracions dels protagonistes a la meitat d’una trobada, i una infinitat d’opcions que motivin els seguidors a viure de manera especial l’esport.
Ho podem veure recentment amb la involucració d’alguns youtubers, com Ibai Llanos, que col·labora amb Gerard Piqué, que retransmeten els partits en els seus canals digitals de preferència (Twitch, YouTube) i permet que els fanàtics puguin compartir moments idonis en un contingut que avui en dia és el més utilitzat pels usuaris.
–Apropar els seguidors a l’acció
Si els espectadors d’un esport tinguessin l’oportunitat d’accedir al vestuari enmig d’un partit, o de presenciar els entrenaments del seu equip abans d’un duel important, no hi ha dubte que ho farien. Per això, produir continguts o campanyes que aconsegueixin aquesta comesa és una oportunitat perfecta per generar engagement i enfortir la relació entre l’afició i el club.
En aquest sentit, si focalitzem l’estratègia de màrqueting en els tres punts esmentats anteriorment, de ben segur generarà resultats d’impacte efectius. I per això, en gran manera, crec que l’èxit dels esportistes i entitats esportives dependrà de la capacitat d’aquests d’innovar en nous canals digitals per atreure clients / seguidors.
* Raimon Costas, Expert de màrqueting esportiu de Vall Banc