La tribuna
Turisme i gastronomia, una aposta de futur
A banda del vi, Andorra és terra de bolets, trumfes, formatges o melmelades
Avui, com cada segon diumenge de novembre, se celebra el Dia Mundial de l’Enoturisme. Un tipus de turisme que fins fa pocs anys no tenia gaire repercussió al nostre país, però que de mica en mica –i especialment després dels mesos de confinament– ha agafat embranzida fins a convertir-se en un dels productes més valorats i sol·licitats pels viatgers.
Des del ministeri que encapçalo creiem fermament que cal seguir potenciant aquest interès entre els 8,5 milions de visitants que rebem anualment. Els vins del Principat són un producte únic, resultat de la iniciativa de diversos viticultors autòctons que han apostat per elaborar a casa nostra un producte de qualitat i molt singular. El respecte a l’entorn, la mescla entre tradicions mil·lenàries i noves tecnologies aplicades a la vinya i l’esforç dels productors –actualment hi ha cinc cellers en funcionament al Principat: Borda Sabaté, Casa Auvinyà, Casa Beal, Celler Mas Berenguer i Casus Belli– de ben segur que atrauran cada cop més entusiastes de l’enoturisme cap a les nostres valls.
I és que turisme i gastronomia es donen la mà en múltiples ocasions, en especial a l’hora d’incorporar valors afegits a l’art de menjar i beure com són els nostres paisatges naturals, la identitat cultural, la identitat culinària i el patrimoni material i immaterial. Tot, vinculat amb altres elements com la innovació, la formació i la investigació que permeten i motiven el desenvolupament econòmic local i sostenible del nostre territori.
Fa anys que des del Govern intentem posar en valor la gastronomia del Principat. Una gastronomia i que es basa en l’autenticitat i la qualitat dels productes locals i de proximitat, i que esdevé un recurs clau en la proposta de diferenciació del nostre destí. A banda del vi, Andorra és també terra de bolets, trumfes, formatges elaborats artesanalment, iogurts, melmelades i confitures artesanes, entre altres.
Precisament amb aquesta voluntat d’apostar fermament pels productes del territori, el Govern va impulsar el 2014 Productes agrícoles i artesans d’Andorra, una marca comercial creada pel departament d’Agricultura i que acull sota una mateixa denominació comuna les diferents iniciatives de microempreses relacionades amb les produccions agroalimentàries locals i les produccions alimentàries artesanes. És especialment destacable la reputació internacional assolida per la carn d’Andorra, fins al punt que compta amb un distintiu IGP (Indicació Geogràfica Protegida) avalat per la Unió Europea.
A més, des d’aquest setembre la carn d’Andorra es comercialitza en format de safates als punts comercials habituals, permetent valoritzar el producte que s’obté dels animals que es crien i s’engreixen al país a efectes d’assegurar-ne la perdurabilitat, el foment i la diversificació del sector agrari i ramader.
Des del ministeri que encapçalo estem convençuts de les sinergies que es poden crear entre el turisme i la gastronomia. De fet i per posar un exemple recent, fa només unes setmanes que hem publicat el llibre Receptari de Gastronomia Andorrana, que recull les trenta receptes de cuina tradicional del Principat més representatives i que no descartem ampliar en un futur. I sense oblidar, com no pot ser d’altra manera, la gran tasca dels nostres restauradors per oferir productes de casa i donar a conèixer als seus clients tot el que es fa des del país. Són ells els nostres primers avaladors. En definitiva, totes aquestes iniciatives persegueixen un triple objectiu comú: aconseguir uns hàbits de consum més responsables i respectuosos amb el nostre medi ambient, promoure la diversificació de l’economia andorrana i donar a conèixer als nostres visitants tot el que tenim per oferir més enllà del que ja coneixen i valoren.
Fa només uns dies vaig ser a Huelva, a Andalusia, per participar en el 1r Congrés Gastronòmic Iberoamericà. Una trobada que s’emmarca en la cooperació amb la Secretaria General Iberoamericana que va reunir ponents de fins a 11 nacionalitats diferents d’arreu. Precisament en el marc d’aquest esdeveniment es van entregar els premis Binómico, que van reconèixer a Borda Sabaté la seva important trajectòria en el món de l’eno- turisme.
I això em permet enllaçar de nou amb l’inici d’aquest article: hem de creure en els nostres productes, apostar-hi i convertir-nos, entre tots, en els ambaixadors gastronòmics –i etnològics– del nostre país. Que visquin els productes de la nostra terra!
* Jordi Torres, Ministre de Turisme i Telecomunicacions