La tribuna

Els criteris ESG, un compromís inevitable per al sector turístic

Com una estratègia recomanable ha esdevingut necessària

Creat:

Actualitzat:

* Irene Santos, Consultora de Horwath HTL

ESG, tres sigles que han anat guanyant transcendència amb el pas del temps i que han esdevingut una estratègia ineludible per a totes les empreses, però sobretot per a aquelles vinculades al sector turístic. ESG és l’acrònim en anglès d’Environmental, Social and Governance, que fa referència a les millors pràctiques d’una empresa amb referència a assumptes ambientals, socials i de govern corporatiu.

Una praxi que s’ha transformat en un indicador clau de resultats no financers per a inversors que s’interessen no tan sols per la rendibilitat, sinó també per l’impacte sostenible i ètic d’una inversió. La finalitat de les empreses amb aquestes pràctiques consisteix en general a construir un món més ètic, just i responsable.

D’una banda, és indiscutible l’esforç exercit globalment per destacar la importància d’aquesta matèria, però hi ha evidències que donen suport que els inversors prioritzen l’ESG a l’hora de prendre decisions? Segons un estudi recent de Bloomberg Intelligence, la inversió en actius ESG ha passat de representar 22,8 trilions de dòlars l’any 2016 a 37,8 trilions el 2021 amb previsions d’assolir els 53 trilions el 2025, cosa que suposaria més d’un terç del valor total d’actius. Sembla que la resposta és clarament afirmativa.

A més de l’impacte positiu a la societat i al medi ambient, hi ha altres avantatges que serveixen d’al·licients perquè les empreses turístiques dediquin més recursos a millorar les seves estratègies ESG. El perfeccionament de la imatge de marca, la possibilitat de consolidar la quota de mercat, l’increment de la rendibilitat a llarg termini o l’accés més àgil al finançament alternatiu en són alguns exemples.

Pel que fa a l’immoble en si, segons el Consell Internacional d’Estàndards per a la Valoració (IVSC), serà més interessant de cara a futurs inversors resultant en preus de lloguer o venda superiors. Així mateix, als actius hotelers que siguin més sostenibles se’ls aplicaran unes taxes de descompte i de capitalització inferiors repercutint en valoracions més atractives.

Prenent com a exemple el sector hoteler, el primer que cal tenir en compte és que les iniciatives d’ESG s’han d’implementar, si és possible, des dels fonaments del negoci. Això implica tenir en ment aquests procediments en les diferents fases inicials del desenvolupament d’un projecte, la qual cosa facilitarà la recerca de finançament mitjançant, per exemple, l’obtenció de préstecs verds o bonificacions financeres.

La fase inicial és només el desencadenant, ja que, un cop operatiu, el negoci hoteler ha de mantenir el mateix nivell de compromís amb les polítiques socials i de sostenibilitat. Els mecanismes operatius, la relació amb els clients i els empleats o les inversions de CapEx futures són peces clau a considerar en el dia a dia de l’operació. Haver dut a terme aquest procés desencadenarà una millora substancial del valor de l’actiu en generar fluxos de caixa més grans per a l’empresa.

Un dels reptes que afronta el sector consisteix a identificar les vies per mesurar l’impacte dels mètodes duts a terme. Hi ha empreses com Greenview que, com a principal proveïdor mundial de programes de sostenibilitat i gestió de dades per al sector de l’hostaleria i el turisme, identifiquen com implementar i monitorar aquestes polítiques per impulsar la rendibilitat final i analitzar-ne el grau d’eficàcia.

Els operadors i propietaris del sector hoteler són cada cop més conscients de la rellevància que tenen les mesures ESG i prova d’això són les eines que estan executant. Totes les cadenes internacionals estan desenvolupant plataformes que tenen com a objectiu principal fomentar un turisme responsable i sostenible, així com crear un impacte positiu en matèria ESG allà on siguin presents. Centrar-se en aquests assumptes ha esdevingut un paradigma per al bé de l’empresa i de la ciutadania.

Procedir amb aquestes estratègies suposa un clar avantatge competitiu, però no tan sols ha d’estar fonamentat per motius econòmics, sinó també per qüestions ètiques que concordin amb el sentiment general de la societat. L’elecció dels consumidors avui dia no es determina únicament pel preu, ara entren en joc factors de calibre més gran que no poden ser ignorats. No n’hi ha prou amb “val més tard que mai”, de fet, aquells que triguin a implantar aquests elements als seus procediments i valors d’empresa patiran les conseqüències en observar com els seus clients opten per eleccions més sostenibles i ètiques. El turisme en tots els seus àmbits, des del propi destí fins a les empreses de serveis, han d’anar de la mà i respondre davant la demanda global d’un sector turístic més just i compromès.

tracking