La tribuna
Mor el pintor del negre
L’art contemporani es queda més orfe amb el traspàs de Pierre Soulages
“Fer de l’art el més important de la meva vida”, una màxima que ha estat recompensada amb una vida longeva de cent dos anys, dedicada a la recerca de la pintura en essència. La història de l’art contemporani es queda una mica més orfena amb el traspàs d’aquest magnífic artista, Pierre Soulages. Al Musée Pierre Soulages de Rodez, la seva ciutat natal, trobem les primeres teles abstractes dels anys quaranta i cinquanta, en què el negre comença a cobrir-ho tot. Al principi apareixen signes i colors encara que traspassen el negre a través de veladures i transparències. Es mostren també els formats grans dels anys seixanta, olis sobre tela, a l’avantsala dels outrenoirs, un neologisme inventat per Soulages que es refereix al que vol descriure la llum que hi ha darrere la foscor, i que es pot apreciar al gran tríptic (227 x 306 cm, acrílic s/tela) realitzat el 2009, un quadre ple de matisos que no ens cansem de mirar. “Darrere del negre hi ha una llum reflectida, transmutada pel negre. No m’interessa la matèria ni el color”, confessa l’artista. L’interessa la llum que envaeix la tela i inunda l’espai de l’espectador. “No represento res, presento”, i amb aquesta actitud veu com la tela varia i finalitza quan ha descobert el que busca. La pintura crea situacions en la seva recerca, no sap on arribarà quan comença.
El museu és un espai de 6.600 metres quadrats, 1.700 de dedicats a la col·lecció permanent formada per 500 obres a partir de les donacions del mateix pintor, i 505 metres destinats a exhibicions temporals. La més gran concentració d’obres de l’artista ha estat acollida, més que en un edifici, en una espècie de conjunt arquitectònic format per cinc monòlits d’acer Corten amb un desnivell de 10 metres en equilibri respecte al terra que provoquen la mirada des de totes les perspectives. Es tracta d’una arquitectura magnífica de manufactura catalana, per cert, de l’estudi olotí RCR Arquitectes. El recorregut per abraçar les 500 obres que conté el museu està plantejat, segons la concepció del mateix artista, per mostrar el procés de creació, “l’encontre amb allò inesperat i el despertar dels ulls i de l’esperit sobre la creació artística”. La col·lecció comença amb les obres de joventut i exercicis d’estil per donar pas a la producció d’obra gràfica. S’hi exposen 130 obres, la majoria aiguaforts realitzats als anys cinquanta, on també es poden veure les matrius de coure i tres bronzes, totes les estampes, també litografies i serigrafies, sortides del taller Lacourière de París. Caldria destacar el fons documental i els treballs preparatoris per als vitralls de l’abadia de la Santa Fe de Conques. Cartons, proves en vidre i documentació per descobrir el procés de creació dels 109 vitralls, que Pierre Soulages va dissenyar per a les finestres d’aquest lloc iniciàtic. Es tracta d’un treball essencial en la seva trajectòria (1987-1994) per l’empremta que va deixar en ell la visió d’aquesta magnífica catedral, quan tenia dotze anys. Amb aquesta primera impressió reconeix l’artista haver pres la decisió de fer de l’art el més important de la seva vida i no es va equivocar.