La tribuna

A mig camí del grau ideal d'automatització

El 85% de les organitzacions afirmen que estan repensant els processos interns

Creat:

Actualitzat:

La recent edició 2022 de l’informe anual Automation with Intelligence, elaborat per Deloitte, indica que el 85% de les organitzacions afirmen que estan repensant els seus processos interns. De mitjana, les organitzacions consideren que estan a mig camí per arribar, gràcies a l’automatització intel·ligent, al seu estadi ideal. Autoavaluen la situació concreta actual amb una nota de 5,04 sobre 10.

Les principals raons al·ludides per les organitzacions per implementar tecnologies d’automatització intel·ligent són l’increment de la productivitat, la reducció de costos, l’eliminació d’errors i més precisió i una millora de l’experiència de client.

L’estudi mostra un viratge important en l’enfocament de les estratègies d’implantació de les tecnologies d’automatització intel·ligent a les empreses i Administracions Públiques, fruit també del major grau de maduresa empresarial en aquest àmbit i d’una aplicació creixent a més gran escala. Cada cop més els projectes es plantegen tenint en compte tot un procés de principi a final, analitzant tota la seva cadena de valor. Decreix el nombre de projectes centrats només en l’automatització d’una tasca concreta.

Entre les companyies que han iniciat recentment els seus processos d’automatització (tenen menys de 10 automatitzacions), un 71% ja ha dissenyat una estratègia extrem a extrem o planteja fer-ho en els propers tres anys. Aquest percentatge arriba al 92% en el cas de les organitzacions més madures en aquest àmbit (tenen més d’11 automatitzacions i han escalat més de 51 automatitzacions).

El desenvolupament d’aquestes tecnologies (que ja no inclouen només Robotic Process Automation) i la comprensió i el consens creixent del seu poder catalitzador entre els directius és exponencial. El seu veritable valor és el poder transformador si la seva implementació s’aborda des d’una visió estratègica de negoci, és a dir, tenint en compte el triangle: persones, processos i tecnologia a l’abast.

Tenir en compte el talent amb què compta l’empresa davant d’un procés d’aquest tipus és fonamental. L’informe mostra com, de mitjana, el 34% dels professionals han experimentat canvis en els seus rols i maneres de treballar. En general, la plantilla continua sent el grup d’interès més reticent als processos d’automatització intel·ligent de les organitzacions, sobretot pel temor a una pèrdua de llocs de treball. Però, en la majoria de casos, la realitat demostra que es reorienta el temps dels treballadors cap a tasques de més valor afegit. De fet, segons l’estudi, només l’11% dels treballadors s’hi mostren en contra.

Tot i que cada cop hi ha solucions més diverses i accessibles per a l’automatització, les organitzacions continuen tenint algunes barreres per implementar i escalar aquests canvis. Els participants de l’estudi coincideixen que el problema principal és la fragmentació dels seus processos, seguit d’una absència de visió clara sobre l’automatització intel·ligent i d’una estratègia d’automatització aplicable a tota l’empresa, la manca de preparació i coneixement tecnològic i la resistència al canvi.

De l’aplicació de l’extrem a extrem se n’obté, a més, una gran quantitat de dades. Aquest process intelligence ajuda les empreses a analitzar i utilitzar dades en el procés de presa de decisions i d’execució. L’automatització proporciona tecnologies com el task mining o el process mining, que permeten optimitzar els processos, ajudar a implementar estratègies extrem a extrem o prevenir riscos.

Si bé el 82% dels enquestats estan d’acord que el process mining repercuteix positivament en els seus resultats, només dues de cada deu (23%) organitzacions ja ho estan utilitzant. Amb vista al futur, però, la majoria de les organitzacions plantegen implementar noves eines de mineria de dades. S’espera que el mercat de la mineria de dades creixi entre el 40% i el 50% anual.

Els resultats d’aquest estudi també poden ser aplicables al cas d’Andorra des del punt de vista que es tracta d’una tendència mundial que segurament també és aplicable a la realitat de les empreses del país, i que fins i tot l’adopció d’aquest tipus de tecnologia pot ajudar a fer front a una de les principals problemàtiques que es troba avui en dia el país: la captació i retenció de talent. Si aquest talent se’l dedica a desenvolupar tasques de major valor pot tenir un impacte positiu en la seva fidelització i estabilitat laboral.

* Joan Manel March, Soci de Consultoria de Deloitte

tracking