La tribuna
L'educació ambiental per la sostenibilitat, una necessitat urgent
Té la capacitat de construir noves maneres de mirar les coses i eines per poder canviar la societat
L’educació ambiental té un enorme potencial per transformar les estructures de la societat, perquè té la capacitat de construir noves maneres de mirar les coses i eines per poder canviar la societat. Cada vegada resulta més evident que la implementació d’educació, de formació, de sensibilització del públic, d’accés públic a la informació, de participació pública i cooperació internacional és fonamental per resoldre els reptes que presenta el canvi climàtic (Integración de la Acción para el Empoderamiento Climático en las Contribuciones determinades a nivel nacional. Guía breve para los paises. Unesco).
Així és com s’inicia el document de l’Estratègia Andorrana d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, aprovada el mes de setembre de 2022 pel Govern d’Andorra. Una estratègia redactada de manera cooperativa per diferents institucions i entitats, i que incorpora els resultats d’un procés participatiu obert a la ciutadania, alhora que posa en relleu les peticions i els suggeriments dels sectors que treballen dia a dia fent divulgació i sensibilització. Sectors que no només comprenen el sector educatiu obligatori (cabdal per a la sensibilització des de la base, de la nostra societat), sinó també els sectors econòmics, les àrees de medi ambient i sostenibilitat, representants d’espais declarats patrimoni de la humanitat o Reserva de la Biosfera per la Unesco, així com de l’educació universitària i les formacions professionals, sense oblidar tècnics i investigadors/es, les associacions de guies de muntanya, de caça i pesca, o bé el cos de banders, que també van ser-hi presents per posar el focus en la feina que es desenvolupa, però que alhora cal continuar desenvolupant.
Aquesta estratègia, però, no s’inicia des d’un full en blanc, sinó que ha esdevingut la confluència de molts treballs paral·lels que es desenvolupen dins del nostre país i, al mateix temps, dins del territori pirinenc. És per això que a partir d’unes línies estratègiques generals en el marc de l’Estratègia Pirinenca d’Educació Ambiental i Valorització del Patrimoni, s’han exposat totes aquelles accions de continuïtat que ja es treballen actualment al nostre territori i que cal posar en valor i seguir reforçant. Així mateix, el resultat ha estat la definició de nou noves accions sorgides d’aquest treball participatiu. En aquestes noves accions, es podrien resumir uns objectius que són: apropar molt més les escoles a la natura, involucrar d’una manera més activa els joves en aquest procés de transició cap a la sostenibilitat per tal de passar a l’acció, i obrir un canal de comunicació i divulgació que serveixi per enfortir el coneixement cap a tota la ciutadania i els diferents sectors implicats.
L’Estratègia Andorrana d’Educació Ambiental per la Sostenibilitat (EAEAS) ha de servir com a instrument per garantir que totes les persones, sigui quina sigui la seva edat, tinguin a disposició ensenyament, eines i valors per poder fer front als reptes actuals. Ha de permetre que qualsevol persona pugui prendre decisions i establir accions col·lectives o individuals que tindran un impacte positiu per al desenvolupament global.
En l’àmbit pirinenc des de fa 25 anys existeix la Xarxa Educació Pirineus Vius, una xarxa transfronterera d’educació ambiental que inclou 85 entitats membres de diferents territoris pirinencs, com Catalunya, Navarra, l’Aragó, Nova Aquitània, Occitània i Andorra. Des del 2013, Andorra Recerca + Innovació (abans Institut d’Estudis Andorrans) n’és membre i hi participa activament per dur a terme el desenvolupament de projectes de cooperació transfronterera, per tal de fer arribar recursos de divulgació i sensibilització als diferents públics. Aquesta xarxa que anualment celebra unes trobades en un punt dels Pirineus, es va reunir els dies 25, 26 i 27 d’octubre del 2022, per primera vegada dins del territori d’Andorra. La celebració de les jornades es va dur a terme a Ordino amb motiu de la celebració del segon aniversari de la parròquia com a Reserva de la Biosfera per la Unesco i per posar en valor un territori que vol demostrar que és possible viure en harmonia amb la natura sense renunciar al benestar social.
Durant la celebració de les trobades es va treballar per acomplir els objectius marcats que recollien fer una anàlisi dels resultats i presentar les perspectives de la xarxa, elaborar de manera conjunta els futurs projectes transversals i territorials entorn de: els nous usuaris de la muntanya, el canvi climàtic i les persones amb discapacitats, compartir amb les institucions de la serralada i els membres les futures orientacions de la xarxa, prendre consciència de la nova estructuració jurídica de la xarxa, i reforçar els mètodes d’avaluació de les accions que es duen a terme.
No obstant això, són moltes les accions que es duen a terme en l’àmbit de l’educació ambiental per a la sostenibilitat al país. Actualment, la sensibilització i la transmissió de valors cap al medi ambient és una necessitat i no una opció. Cal que la societat es faci més conscient dels nostres hàbits quotidians i poder enfocar-los cap a una societat més justa i sostenible amb el nostre medi ambient i el nostre entorn.
* Montse Brugulat, Tècnica pedagògica a Andorra Recerca + Innovació