La tribuna

Per un vial de la Massana intacte

Una millora en la qualitat de vida dels que viuen a l’avinguda de Sant Antoni

Creat:

Actualitzat:

La funció del vial de circumval·lació de la Massana, les obres del qual es van anunciar la setmana passada, ha de ser el de treure el trànsit de dins del poble. El primer tram obrat anirà des de la serra de l’Honor en baixada fins a la Valira. El segon tram, a licitar l’any vinent, seguirà Camí Ral amunt fins al pont de les Palanques, on hi haurà una rotonda que enviarà el trànsit en direcció a Ordino, passant per les Molleres i a tocar de la Farga Rossell fins a sortir al pont de Giberga. Aquest serà el darrer tram del vial, perquè abans es farà el tram des de la rotonda del pont de les Palanques fins al pont d’Arinsal, passant per les Fontetes i el Farré Negre, aquest darrer tram amb un voladís per sobre de les moles del Quico i del Tureta, que restaran salves, detall de salvaguarda que s’agraeix. Tot plegat, les previsions del govern són tenir acabades del tot les obres l’any 2028 i treure de dins de la Massana el 60 o 70% dels vehicles que hi passen cada dia, sigui els que van i venen cap a Arinsal sigui els que van i venen d’Ordino. Dos carrils de pujada i un de baixada donaran fluïdesa al trànsit i faran més tranquil·la la Massana. Una millora en la qualitat de vida dels que viuen a l’avinguda de Sant Antoni i també a l’avinguda del Través, que quan estigui tota l’obra enllestida veuran com el trànsit de pas disminueix notablement. I també suposarà uns matins i uns capvespres més tranquils per a la gent de l’Aldosa i d’Anyós, ara per ara veient passar cotxes d’Ordino que volen evitar les cues a la Massana. Serà una millora indiscutible, si les coses es fan amb enteniment.

I fer-ho amb enteniment ho podem entendre com fer tota una sèrie d’actuacions de cara a evitar errors comesos en el passat dels quals s’ha d’aprendre. Donem per segures les mesures projectades de correcció ambiental de la carretera, evitant talussos gaire alts i la menor afectació possible als marges per on discorrerà el nou vial. I les connexions i sortides i incorporacions dissenyades amb gust i sense gaires sofisticacions ni guarniments superflus. Però més enllà de l’obra de la carretera en si, hi ha el concepte, la funció per la qual es construirà. Seria una pena que el vial, concebut com carretera de desviament del trànsit, acabés com una avinguda més, com un carrer amb edificis arran de la via. D’exemples d’aquesta deriva urbanística n’hi ha uns quants al país que fan de mal veure. Per dir-ne un de vistós, pujant a Encamp, a la Bartra, on a l’espai que hi hauria d’haver la vorera són places d’aparcament. O més amunt, al trencant de Ransol, amb aquells murs descomunals arran de carretera que aguanten edificis a sobre, sense vorera definida ni protecció per als vianants. Doncs això s’hauria d’evitar en el nou vial de la Massana, perquè la funció és de pas de vehicles per fora del nucli urbà, no pas un nou accés a noves edificacions. Perquè si s’omplís d’edificis a tocar mateix del vial, en pocs anys la situació d’atapeïment, d’atasconament, de posar distraccions físiques, diguem-ho així, tornarien a provocar retencions i pol·lució. Si s’anés per aquí, tancant els ulls i la sensibilitat cap a noves maneres d’entendre l’urbanisme i la mobilitat, més respectuós amb l’entorn natural i humà, seria un demèrit que el país, ja prou masegat, no mereix ni s’ho pot permetre més. Per això cal que el vial de la Massana resti intacte, com a carretera i no pas com a avinguda o carrer convencional. Amb el benentès que com a carretera hauria de tenir unes limitacions de velocitat estrictes, entre 60 i 80 km segons els trams.

Si es fan bé les coses, amb enteniment, potser no caldria ni arribar a fer l’enllaç des de la rotonda del pont de Lisboa, allà als Brecals, a la sortida del túnel dels Dos Valires, fins a sota la serra de l’Honor. Ja n’anirem parlant.

tracking