La tribuna
L'impacte de la intel·ligència artificial generativa en el màrqueting
Els equips i els professionals del sector estan en perill? Probablement, no
Tothom sap que la IA generativa està experimentant un creixement sense precedents i, segons Forbes, el màrqueting i la publicitat seran dels sectors on aquesta tecnologia creixerà més i on més s’aplicarà aquest 2024.
La consultora americana Gartner apunta que més d’un 80% de les empreses hauran implementat programes, models i aplicacions d’IA generativa en els seus sistemes el 2026, situació que transformarà la seva estratègia empresarial. Però, què suposa la IA generativa per al futur del màrqueting?
En un context en què el contingut és el rei, un dels àmbits en què la IA generativa està generant més impacte és precisament en la creació d’aquest contingut. La redacció de continguts per a webs i e-mailings, l’elaboració de posts per a xarxes socials i d’articles per a blogs, entre d’altres, es veuen enormement facilitades per la rapidesa amb què les eines d’IA ens fan propostes de contingut a les sol·licituds què li fem. Aquestes eines generen contingut personalitzat a una velocitat que els humans no podem igualar.
ChatGPT d’OpenAI, una de les eines d’IA més utilitzades, va arribar als 180 milions d’usuaris el desembre del 2023 i genera una mitjana de 1.700 milions de visites mensuals.
Una altra de les aplicacions importants de la IA és en el camp del disseny gràfic i la producció audiovisual. Ofereix solucions que ens permeten desenvolupar propostes d’art en poc temps, mentre que amb les eines tradicionals necessitaríem molts més recursos per arribar al mateix resultat. Eines com Uizard, Designs.ai o Fronty generen eficiència pel gran nombre d’iteracions de què són capaces a la part inicial del procés. També hem vist el llançament de Sora aquest febrer, una eina que permet generar vídeos a partir de descripcions textuals.
Les campanyes digitals i la publicitat programàtica, que comporten un gran repte per als professionals del màrqueting, també augmenten l’eficiència en els seus processos amb els models generatius. Podem crear i testar múltiples versions d’un anunci optimitzant el rendiment de les campanyes quasi en temps real, cosa que garanteix una experiència més personalitzada i atractiva per als diferents targets.
Els xatbots i els assistents virtuals atenen els clients i interactuen amb ells en temps real. Aquests agents virtuals no tan sols proporcionen respostes instantànies, sinó que aprenen i milloren la qualitat de les seves respostes. Molt lluny queda Eliza, el primer xat conversacional creat el 1966, que simulava converses amb els usuaris generant una il·lusió de comprensió per part del programa.
L’anàlisi de dades i la seva predicció és un altre àmbit de gran impacte de la IA generativa. A través de la recopilació de grans volums de dades, que es poden recollir en temps real, la IA té una gran capacitat per analitzar els patrons de comportament, les preferències i els desitjos dels clients per proposar-los ofertes personalitzades que molt probablement seran acceptades, i això millorarà la seva experiència. Així, a partir de la navegació de l’usuari en el nostre comerç electrònic, podem proposar-li el producte que més li encaixarà, o, segons el comportament bancari d’un client, ens podem anticipar a la necessitat d’un préstec o una assegurança.
Per tant, i a grans trets, la IA generativa transforma el màrqueting i les seves estratègies d’una manera radical gràcies a una major automatització dels processos i a la personalització massiva. La IA dota les empreses d’eines poderoses per entendre, interactuar i atraure els clients d’una manera més efectiva, i això millora la seva experiència. Les organitzacions que adoptin aquestes tecnologies estaran més ben posicionades per mantenir-se competitives en un mercat cada cop més digital, orientat a la dada i centrat en el client.
Ara bé, l’altra pregunta que ens fem és si la IA podrà reemplaçar el factor humà. Els equips i els professionals del màrqueting estan en perill? Probablement, no. Els equips de màrqueting no desapareixeran, però sí que s’observa un procés d’adaptació i de desenvolupament de noves capacitats per fer servir aquestes noves tecnologies. El treball conjunt de la IA generativa i de l’equip especialitzat és el que aportarà valor i eficiència a l’empresa. El raonament crític dels professionals, basat en competències com l’empatia, el lideratge i la gestió, continuarà sent necessari per desenvolupar estratègies d’èxit. I aquestes no poden ser substituïdes, almenys de moment, per la IA.
* Begonya Berengué Pérez, Responsable de màrqueting de Creand Crèdit Andorrà