Creat:

Actualitzat:

Aquests dies s’està celebrant la Lliga de Debat de secundària i batxillerat a l’hemicicle del Consell General, on participen sis equips d’escoles del país. He donat un cop d’ull a les bases i sí, ja és el que m’imaginava: l’organització et proporciona un tema (en aquesta edició és l’ús de la intel·ligència artificial) i tu has de tenir una bateria d’arguments a favor i en contra i, segons el cas, defensar una posició o bé l’altra amb el mateix grau de vehemència, de passió i de convicció. És, naturalment, una manera d’estimular el coneixement, l’oratòria, la capacitat de desenvolupar el sentit crític, parlar en públic, controlar les emocions i una rastellera de virtuts més. No és poca cosa, amb un jovent que cada cop té més dificultats de concentració i està subjecte a la tirania del reconeixement de les xarxes i té el cervell liquat pels influenciadors i les lletres del reggaeton. Que puguis estar a favor o en contra d’una qüestió i que, segons com bufa el vent, siguis capaç de posar-te el barret de defensor o adversari sense despentinar-te és, sens dubte, una habilitat que han de tenir, sobretot, polítics i advocats. Tinc amics que disfruten cosa de no dir defensant l’indefensable només pel plaer de portar la contrària, i poden arribar a ser exasperants. Però no estic tan segur que aquesta sigui una competència útil per als ciutadans diguem-ne normals, que han de tenir, això sí, un sentit crític a prova de bomba i una capacitat –més aviat un superpoder, en els temps que corren– de saber on trobar informació de qualitat i, sobretot, que no s’ofeguin en un univers ple de xerraires i de buida xerrameca.

tracking