Les set claus
Junts contra el 'bullying'
La vergonya i la por no han de ser, en cap cas, de qui pateix el mal
Un dels temes que per desgràcia és d’actualitat i no m’agradaria deixar passar, és el de l’assetjament escolar, més comunament conegut com a bullying. Si bé és cert que les xifres d’aquests casos al nostre país no són alarmants, la realitat és que existeixen.
En aquest sentit, s’han anat implementant accions i iniciatives en senyal de rebuig d’aquest problema. Protocols de suport i acompanyament a les persones afectades com el decret per a la prevenció i el tractament de l’assetjament escolar, de l’absentisme o el protocol d’actuació en infants amb risc. Sense anar més lluny, actualment està en marxa una prova pilot impulsada pel Govern d’Andorra i Andorra Telecom, per a la detecció i actuació als centres escolars en aquests tipus de situacions mitjançant una aplicació.
D’altra banda, el seguiment de campanyes com la de No Hate Speech per part de l’Associació Carnet jove Andorra i l’FNJA, són realment necessàries per a una conscienciació social continuada i generalitzada. Hem de seguir sense cap dubte per aquesta via i continuar oferint eines contra aquesta i altres pràctiques discriminatòries.
Al meu parer, la intel·ligència emocional és potser un dels factors a potenciar en infants i joves. Algunes escoles bressol i punts joves, ja ofereixen aquesta disciplina en forma d’activitat i/o taller. Perquè al cap i a la fi, en totes les situacions i àmbits de la nostra vida, les relacions humanes són clau, per tant les nocions i valors adquirits en aquest sentit (empatia, tolerància, etc.) determinen la nostra conducta, així com l’assimilació i reacció a la dels altres.
Vull acabar felicitant tots aquells valents que van fer el pas de denunciar aquests casos. I animar aquells que encara no ho han fet, que perdin la por i la vergonya, perquè amb entrevistes com la del Tomàs González, tornem a recordar que la vergonya i la por no han de ser, en cap cas, de qui pateix el mal. No esteu sols!