Les set claus
Immersió lingüística
La garantia del model educatiu no pot dependre dels partits polítics al capdavant
El govern espanyol ha anunciat la voluntat de modificar el sistema d’immersió lingüística a Catalunya per augmentar la presència del castellà a les aules. Sense concreció de com es farà, es tracta d’un acte per a demostrar qui té la paella pel mànec, amb l’aplicació de l’article 155, i sense tenir en compte les conseqüències que podria tenir en l’entorn educatiu i social. Aquesta decisió es pren en un moment d’incertesa política, sense saber el que pot trigar la formació del nou govern català i la intervenció del govern de Madrid. Personal docent, sindicats i associacions de pares i mares ja han expressat el seu rebuig a la proposta, i és que les repercussions de poder escollir a Catalunya el castellà com a llengua vehicular són moltes. Liquidar el model actual d’immersió lingüística, sota el pretext que adoctrina els alumnes, seria tirar per la borda un sistema que funciona des de fa dècades a Catalunya, que garanteix l’aprenentatge tant del català com del castellà, i sobretot, que permet una bona integració i cohesió social. No menys importants són les problemàtiques logístiques que patirien totes les escoles, com per exemple la separació de les classes segons la vehiculació en llengua catalana o castellana, o el professorat i el material necessari per a impartir les classes. Els principals afectats de tot plegat serien els alumnes, que es veurien separats per la llengua, atacant així la cohesió social. Caldrà veure si finalment es durà a terme o no, però la simple amenaça ja és la mostra del perill de prendre decisions sense arguments sòlids o simplement basant-se en idees preconcebudes. L’educació no hauria de dependre dels partits polítics al capdavant, sinó de consensos o pactes entre totes les formacions polítiques que garantirien les bases del sistema educatiu, amb les seves peculiaritats i els seus valors. Aquests convenis podrien assegurar la solidesa del model educatiu en qüestió.