Les set claus
Més pa que formatge
Fa un parell de dies ens arribava la notícia de la multa que l’Agència Espanyola de Protecció de Dades Personals ha imposat a WhatsApp i Facebook. Una sanció per haver cedit i tractat informació personal d’usuaris sense el seu consentiment. 300.000 naps de multa a cada empresa, que, per cert, sortiran de la mateixa butxaca, després que Mark Zuckerberg, Mr. Facebook, decidís l’any 2014 comprar trinco-trinco l’aplicació de missatgeria instantània. Per als que encara anem lentets en això del canvi, els han caigut 50 milions de peles a cada companyia. La primera reflexió que em ve al cap és que sembla cert que això del Big Data és el gran negoci del futur. Ja no és tan important què faig a Facebook, per exemple, sinó el patró de comportament com a usuari que tinc i que m’identifica com a potencial client del que sigui. Tot i ser del mateix amo, les empreses no es poden intercanviar dades, i menys encara amb finalitats publicitàries. I un que pensa... 300.000 euros de sanció per a empreses com aquestes els fan somriure, més aviat riure, o directament partir-se la caixa de dalt a baix? I és que massa sovint veiem que algunes operacions de maquillatge com aquestes canten de forma alarmant. Hi ha empreses que s’exposen, de forma més o menys dissimulada, o absolutament descarada, a sancions, perquè el benefici de l’acció il·lícita és infinitament superior a la multa imposada. O sigui, si jo per saltar-me les normes, i si m’enganxen, clar, em cauen 1.000 euros de multa, però el benefici per aquest regat legal és de 25.000, ja em poden anar posant les multes que vulguin. Per això a les cadenes privades espanyoles de televisió, tipus Antena 3 o Telecinco, ens mostren, dia rere dia, missatges del tipus Volvemos en 7 minutos o ja ni això, talls publicitaris descomunals, vulnerant la quota màxima de publicitat per hora. I la multa? A veure, què no has entès? Somric, ric o em parteixo la caixa? Tu tria.