Les set claus
'No PUBLI, gràcies'
El ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat va promoure, durant el mes de novembre del 2017, una iniciativa destinada a reduir la generació de residus a Andorra. Aquesta acció, emmarcada en la Setmana europea de prevenció de residus, tenia com a objectiu la reducció de la publicitat no nominal a les bústies dels particulars. Més concretament, es va posar a l’abast de la ciutadania un adhesiu on estava inscrit No PUBLI, gràcies, per tal que les persones interessades a no rebre més propaganda en format paper el puguin col·locar a les seves bústies (ja que cal remarcar que la major part del temps la publicitat en paper que rebem a casa es llença directament a les escombraries sense que ningú la llegeixi i això, a més de ser un gran malbaratament, genera una quantitat de residus impressionant). Per la meva part, i com a bon ecociutadà responsable, vaig decidir guarnir la meva bústia amb el famós adhesiu tan bon punt el vaig rebre. I ara que han passat alguns mesos des que es va iniciar aquesta iniciativa, toca fer un balanç, ja que al meu parer els resultats no són del tot els esperats. Si un gran nombre de persones han decidit enganxar l’adhesiu a la seva bústia (només cal passejar-se i observar les entrades de les cases i dels immobles), les empreses del país (o els distribuïdors de publicitat) no han jugat el joc. En efecte, malgrat que la meva bústia tingui aquest adhesiu ben a la vista, no passa un dia sense que rebi publicitat dels diferents centres comercials andorrans, d’empreses diverses, etcètera. I fins i tot rebo publicitat amagada, ja que alguna revista gratuïta es distribueix també amb algun catàleg de supermercat! Potser ara seria convenient passar a la velocitat superior i començar a multar aquestes empreses que no respecten la decisió dels particulars, ja que si no ho controlem des de les institucions de poca cosa haurà servit promoure una campanya de reducció de residus.