Les set claus
Internacionalització
El mercat andorrà compta amb 80.000 residents, però és visitat per més de 8 milions de turistes cada any, fet que el converteix en un mercat realment atractiu. Amb tot, les empreses andorranes han vist que vivim en un món global i no volen que el límit del mercat al qual ofereixen els seus productes i serveis estigui marcat per les fronteres polítiques.
Des del despatx hem estat testimonis del procés d’internacionalització d’algunes d’aquestes empreses amb l’afany d’ampliar mercats, diversificar riscos o poder donar un millor servei i més global als seus clients.
Quan s’inicia aquest procés d’internacionalització sempre apareix la decisió que marcarà l’estratègia i velocitat d’aquest procés d’internacionalització: crear una empresa nova al país elegit i iniciar el procés de zero, o bé adquirir la totalitat o part d’una empresa que ja estigui implantada.
Crear una empresa nova té l’avantatge que en ser nova no té un historial que l’exposi a riscos per decisions preses pels antics gestors en el passat, però té l’inconvenient que hem de començar de zero el nostre negoci al nou país.
La nostra experiència com a despatx multidisciplinari an-dorrà, amb presència a més de 130 països, en l’acompanyament d’empreses andorranes en el procés d’adquisició de negocis a l’estranger, ha consistit a fer de vincle amb les firmes del país on s’ha d’invertir, i en totes les ocasions hem observat que una decisió estratègica és assegurar-se que no existeixen riscos financers, fiscals o laborals a conseqüència de fets anteriors a l’adquisició.
Comprar una empresa sense un procés de due dilligence és un joc d’atzar en el qual podem tenir sort, però també podem perdre tot l’invertit o inclús incórrer en responsabilitats que podria haver d’as- sumir la matriu andorrana. Els negocis ja tenen el seu component de risc vinculat a la seva rendibilitat, no necessiten que els afegim el risc d’un joc d’atzar.
*Vladimir Fernández Armengol, Soci Crowe