Les set claus
Sororitat per a pèrdues
Les paraules triomfen quan tots els parlants les fan seves
Pensem en pèrdues d’orina i ràpidament ens ve al cap Tena Lady. És així perquè la publicitat ha fet pública i notòria una problemàtica d’entrada exclusiva de dones. Aquestes compreses, que minimitzen els maldecaps de la incontinència, han estat escollides pels consumidors producte de l’any 2018. Un reconeixement similar ha rebut el mot sororitat, escollit neologisme de l’any en l’enquesta realitzada per l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i l’Institut d’Estudis Catalans. Sororitat deriva del llatí soror, germana, al qual se li ha afegit el sufix -itat, que indica que n’és qualitat. La sororitat descriu la qualitat de les relacions entre dones que no comparteixen vincle de consanguinitat però es consideren germanes i, per això, es respecten i protegeixen dels danys col·laterals d’una societat tradicionalment patriarcal. És, en certa manera, la versió femenina de la camaraderia i proposa una dimensió ètica i pràctica del feminisme que posi fi a la discriminació i amb la imatge de la dona que, sotmesa a la voluntat de l’home, es converteix en enemiga del seu propi gènere. L’avantatge de ser escollit producte de l’any s’avalua en clau de vendes perquè, quan s’estampa en l’embalatge el segell que n’acredita el reconeixement, n’augmenta la percepció de qualitat i el consumidor l’adquireix convençut. És, en definitiva, un bon exemple d’argumentum ad populum, que no convenç per la lògica sinó per l’opinió generalitzada. Amb sort, a sororitat li passarà el mateix que a les compreses i la gent la consumirà a ulls clucs. Les paraules triomfen quan tots els parlants les fan seves i amb sororitat ho hauríem de tenir fàcil perquè, com la incontinència, no és només cosa de dones. Tena Men també ha estat escollit producte de l’any i el més curiós de tot és l’eslògan trusted by milion of man. Ho heu entès bé: a milions d’homes, fins ara invisibles, també se’ls escapa la goteta. Us entenem!