Les set claus
Tornar a les aules, com?
La situació provocada per la Covid-19 està posant a prova els drets dels infants. Milions d’infants, adolescents i joves s’han quedat fora de l’escola i en molts països això vol dir, també, no només perdre el dret a l’educació, sinó a un entorn sa, saludable i segur. Molts infants s’han quedat sense el seu àpat diari o poden patir més violència domèstica. Per tant, s’ha de poder tornar a les escoles al més aviat possible per garantir l’accés a l’educació i alhora fer-ho assegurant el seu dret a la salut, a la seguretat i a la protecció.
L’Unicef i altres agències de les Nacions Unides han preparat un informe en què fan recomanacions per dur a terme la reobertura de les aules amb totes les garanties incloent el funcionament del centre educatiu, la inclusió dels col·lectius més vulnerables, la continuïtat de l’aprenentatge i la protecció de totes i cadascuna de les persones que formen part de l’ecosistema educatiu.
Algunes de les propostes són respectar la distància social recomanada, aïllar les persones afectades i netejar i desinfectar les aules i els espais comuns. Altres tenen en compte que el seguiment del curs durant el confinament i via digital ha estat divers depenent del centre, dels docents, dels alumes, de les famílies, per diferents motius. El retorn haurà de preveure un esforç per tornar a l’homogeneïtzació d’allò après. Per tal de reduir desigualtats, s’han de tenir en consideració els col·lectius més vulnerables i, si cal, que puguin ser prioritzats a l’hora de tornar a les classes presencials. I per acabar també serà important reforçar el paper de l’escola quant a tot el suport psicosocial que dona. Els dos mesos a casa hauran tingut conseqüències: accés elevat a Internet i a xarxes, possibles casos de violència domèstica o on-line durant aquestes setmanes... I s’haurà de poder valorar, vetllar i donar-hi resposta.
Serà tot un repte però ens n’hem d’ocupar i fer-ho bé. I entre tots sortirà bé.