Les set claus
Beure i conduir
Aconseguir un rècord mundial és sinònim normalment de consecució d’una fita important, motiu d’orgull per a la persona que ho aconsegueix. Però aquest no ha estat el cas del lamentable fet que hem viscut aquest cap de setmana, en el qual una persona resident a Andorra ha estat detinguda amb una taxa d’alcoholèmia per sobre dels 5,16 g/l.
La franja mínima punible en matèria administrativa se situa per sobre del 0,2 g/l de sang en els conductors professionals i de 0,5 g/l per la resta de conductors. Pel que respecta a la responsabilitat penal, les taxes d'alcoholèmia en un grau superior a 0,5 g/l de sang per als conductors professionals i una taxa superior a 0,8 g/l per als no professionals, constitueixen un delicte.
Per la meva professió, he hagut de defensar persones que han estat detingudes per aquest motiu, i quan es lamenten de no poder conduir durant un temps, sempre intento fer-les reflexionar. No es tracta que retirin el carnet (que sembla ser l’únic que importa), sinó que les conseqüències podrien haver estat irreparables. Si agafem un cotxe amb una taxa d’alcoholèmia no permesa o sota els efectes d’altres drogues, tot i que pensem que “anem bé”, no disposem del cent per cent dels nostres sentits i, per tant, és fàcil tenir un accident. Fer-nos molt mal, fer molt mal a un altre, i en aquest cas sí, en aquest cas sí que el dany és irreversible, ja que de vegades és la mort.
Reflexionem... com canviaria la nostra vida o la d’altres persones i famílies si després d’una nit en la qual conduint després de beure alcohol, mor algú com a conseqüència dels nostres actes? Realment val la pena assumir aquest risc?