Les set claus
Andorra, Estat federal?
És ben cert que un Comú és molt més que un ajuntament o una ‘mairie’
Ens adonem que amb el dibuix institucional del Principat i amb les competències atorgades als Comuns, Andorra es perfila com un Estat federal o almenys exerceix com a tal. És ben cert que un Comú és molt més que un ajuntament o una mairie i s’assimilaria més aviat a un land alemany, a un cantó suís o a un Estat nord-americà, tots ells Estats federals. La Constitució i tot el marc legal establert confereixen les capacitats jurídiques i altres, necessàries als Comuns per executar les seves línies generals d’actuació. És ben cert que el tarannà particular i la personalitat dels diferents cònsols també incideix, i de quina manera!, en l’estil de tractar els afers. Sense treure ferro als altres mandataris comunals, ens posaríem ben aviat d’acord que a les parròquies centrals és on aquest personalisme adquireix la màxima expressió. A vegades admeto que pot ser una característica virtuosa i en altres voltes un excés: en el tema de l’aportació comunal solidària per la Covid-19, ja hem apreciat aquesta actitud, amb el rerefons de les picabaralles que s’hi han desencadenat, ara mateix encara, sense un final satisfactori. El tema de la prova pilot, ordenant perquè sí un únic sentit circulatori al carrer Sant Andreu ja és per fer-s’ho mirar! És cert que el referit carrer és de titularitat comunal, però la connexió de facto amb una altra artèria d’una altra parròquia, i els greuges col·laterals nefastos que automàticament generarà aquesta decisió necessitarien d’una profunda reflexió en equip, amb el servei de Mobilitat de Govern i amb el Comú adjacent. En cadascun dels Estats federals més exacerbats hi ha coses que no es poden tocar de forma unilateral, i penso que almenys la mobilitat, a la conurbació central, necessita un ampli consens en benefici de la ciutadania en general, evitant qualsevol deix d’un mal entès parroquialisme enquistat. Perquè jo pregunto: De què serveix la Taula de Mobilitat?