Les set claus
Excepcionalitat i governança
L’excepcional esdevé normal en moments excepcionals com els actuals, on una important part dels contractes del sector públic s'han fet en el marc de les anomenades modalitats de contractació d'emergència i d’urgència. Són contractacions que necessiten ser adjudicades immediatament com a conseqüència de situacions que suposen un risc greu per a l’interès públic o alarma social i que exigeixen la ràpida disposició dels béns i/o serveis. Tot i això, aquestes tramitacions no exclouen les obligacions de publicitat i transparència com tampoc la justificació raonada i sòlida que demostri que no s’ha fet un ús inadequat d'aquesta modalitat.
No hem entès la necessitat de contractar, amb aquesta modalitat, l’assessoria en matèria d’eines telemàtiques, tecnologia i solucions digitals per a la gestió de la pandèmia SARS-CoV-2 a una empresa a la qual després se l’hi adjudica, pel mateix procediment, el desenvolupament de l’App Salut Andorra. No sé vostès però no sé veure què té de sensible o reservat desenvolupar una eina digital i quina és la seva incidència en les directrius polítiques que determinen els objectius estratègics de Govern. A més, no entenc la urgència -14 mesos per desenvolupar-la- i perquè, les empreses del país que disposen de la tecnologia suficient per desenvolupar aplicacions d’aquestes característiques, no hi han pogut optar. Defensem que els processos de contractació i d’adjudicació públics han d’obeir estrictament la llei i els principis del control econòmic de la despesa i al principi de transparència, acomplint així les recomanacions del GRECO quan apel·la a l’establiment de mitjans per lluitar contra la corrupció i per a una bona governança i control de la responsabilitat. Considerem que Govern està fent un ús i abús d’aquesta modalitat de contractació amb l’excusa de la pandèmia i com a ciutadans exigim que la gestió per combatre-la amb les seves greus conseqüències socioenòmiques sigui creïble i inspiri confiança.