Les set claus

Taxa turística: Pros/Cons

21 països euro­peus tenen una taxa per millorar el seu destí

Creat:

Actualitzat:

Aquesta setmana els mitjans de comunicació s’han fet ressò de les converses que està mantenint el ministeri de Turisme amb els operadors turístics amb l’objectiu d’implementar una taxa turística a partir de mitjans del 2022.

Per entendre com pot afectar el nostre país, definim primer què és una taxa turística. És un impost que grava les pernoctacions en allotjaments turístics, tals com hotels, apartaments turístics, etc.

Quins països europeus apliquen una taxa turística?

A Europa l’apliquen 21 de 30 països, és a dir, tothom excepte Anglaterra, els països nòrdics (que tenen uns impostos molt elevats), Luxemburg, Xipre i Andorra.

Quins motius han tingut els països europeus per implantar-la?

El turisme genera ingressos importants als països i crea molts llocs de treball, però també causa costos mediambientals, manteniment d’infraestructures, contaminació i ús d’energia (entre d’altres), que ha d’acabar pagant el contribuent via impostos. És lògic, doncs, que es vulgui traslladar aquests costos a aquell que els genera: el turista.

Quins són els avantatges i inconvenients?

El principal inconvenient de la taxa turística és l’increment del preu de l’allotjament, i si només l’aplica un país, aquest pot ser menys competitiu que altres destinacions. No obstant això, el fet que 21 dels 30 països europeus l’apliquin mitiga aquest inconvenient.

El principal avantatge de la taxa és que crea uns recursos que ben invertits poden finançar accions concretes per mantenir i potenciar la destinació turística, tant des del punt de vista de la competitivitat i de la qualitat com de la sostenibilitat; i reduir l’impacte que el turisme pot causar en algunes zones d’alta concentració turística. La pregunta que ens hem de fer és que si 21 dels 30 països europeus ja ho estan aplicant, vol dir que ja estan recaptant recursos per millorar les seves destinacions turístiques: ens podem permetre no aplicar una taxa turística?

tracking