Les set claus
Compassió vs. rendiment
La compassió és el sentiment que es genera quan es veu que l’altre està patint i es vol fer alguna cosa per ajudar que no se senti així. Llavors, la compassió genera acció. Sobretot, acció d’ajuda o servei.
El dalai-lama diu que “per ser feliç has de practicar la compassió”. Buda, per la seva banda, assenyalava que la compassió té a veure a practicar “acció sense mal”, és a dir, tot el que es faci ha de portar a un bé major i no menor. Lao Tzu deia que una persona ha de ser “amable amb els amables, i amable amb els no amables”.
El 1871 Charles Darwin va escriure un llibre anomenat Descent of Man en el qual descriu que el tema de la compassió rau a generar simpatia i empatia, que és una excel·lent estratègia perquè la descendència tingui millors característiques. La simpatia ha anat incrementant la selecció natural. Les comunitats que tinguin major nombre de membres simpàtics crearan millor descendència.
La compassió té molt a veure amb les relacions interpersonals i el treball en equip en les empreses. Si comencéssim a educar els nostres col·laboradors a ser més compassius no tindríem tants problemes laborals. Un dels inconvenients més grans és la comunicació, la qual rau en la manca de comprensió de l’altre, la intolerància, la manca d’empatia.
Sovint es produeixen problemes en l’àmbit del treball en equip que tenen la seva arrel en la manca de compassió, ja que tot es mou des de la individualitat, en la qual no hi ha un equip sinó un grup de persones cadascuna caminant pel seu costat més convenient. Això només porta al fet que els equips siguin ineficients, que a la gent no li agradi treballar, hi hagi estrès, infelicitat i per tant menys rendiment.
Sempre s’ha de tenir quelcom una mica més gran que un mateix perquè l’equip funcioni millor. Per això us recomano educar i capacitar els col·laboradors a ser compassius, la qual cosa portarà beneficis per a l’empresa i, obvi, per als empleats i les seves famílies.