Les set claus
Les nenes i la ciència
Divendres passat, i crec que per primera vegada a Andorra, es va celebrar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència per tal de capgirar una situació en què hi ha moltíssimes menys dones que homes exercint carreres en àmbits STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics), relacionades amb l’enginyeria, la ciència i la tecnologia amb l’excepció de les disciplines lligades a la salut i la biologia on sí que es registra una elevada presència femenina. I pensareu, potser les dones no volen ser científiques ni enginyeres, ni els agraden les matemàtiques ni la robòtica, però com demostra la presència femenina tant en el batxillerat com en les carreres universitàries a les noies sí que els interessa la ciència, aleshores per què només hi ha un 30% de dones en aquest àmbit? Per què el nombre de dones en la carrera científica va disminuint conforme hi ha més responsabilitat? Per què només 5 de cada 10 estudiants de doctorat són dones? Per què només 2 de cada 10 càrrecs de direcció són dones? Per què només al 3% de dones se’ls ha concedit el Premi Nobel de Ciència? Alguna cosa passa entre els desitjos de les noies que decideixen estudiar carreres dels àmbits STEAM i el seu paper en el món laboral. Cada cop estem més lluny de creences que consideren que les dones tenen menys habilitats per les matemàtiques o que hi ha feines més masculinitzades o altres que s’adiuen més a una dona, tanmateix alguna cosa passa i la desigualtat pot encara ser més greu en els propers anys en què les habilitats científiques i tecnològiques seran imprescindibles en el món laboral del futur. Potser per això l’Unicef l’ha considerada com una de les 8 amenaces actuals amb què s’enfronten les nostres nenes i adolescents i l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir l’any 2015 proclamar l’11 de febrer de cada any com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Esperem que ben aviat ja no calgui recordar-ho!