Les set claus
Les extraescolars
Aquest curs escolar torna a la normalitat d’abans de la pandèmia si tenim en compte que no hi ha restriccions ni mascaretes ni a les aules ni als centres educatius. És una bona notícia i esperem que es mantingui. Amb el curs escolar també tornen les extraescolars: esports, música, art, idiomes. Difícil enumerar les opcions que s’ofereixen.
Però les extraescolars tenen punts molts positius i alguns que caldria evitar.
Les extraescolars, siguin dels tipus que siguin, ajuden al desenvolupament dels infants, ja que permeten descobrir noves activitats, aprendre valors i fer amistats en entorns diferents. Segons un article publicat el 10 de setembre a social.cat, fins i tot faran que millorin la seva inserció laboral i social en el futur. Els experts consultats en aquest article ressalten la importància que no siguin activitats obligatòries, que sigui un temps perquè els infants es dediquin a activitats que els agraden i això vol dir que cal tenir en compte la seva opinió.
També, i com es va veure en l’informe La Covid a Andorra, de Reig Fundació, les extraescolars tenen un cost econòmic que no totes les famílies es poden permetre. Així, durant el 2020 les exoneracions que els comuns van haver de donar van augmentar respecte al 2019 (van passar del 6,7% el 2019 al 8,2% el 2020 sobre el total de places utilitzades). Per tant, i vistos els efectes positius, és important que les famílies continuïn trobant aquest suport i que els seus fills i filles puguin gaudir d’activitats que els agradin.
No obstant això, aquestes activitats s’haurien de prendre amb moderació (es recomana tres dies per setmana i no més d’una al dia) perquè no es converteixin en un focus d’estrès. Tampoc han de servir per omplir hores fins que els pares i mares que treballen els puguin recollir. I aquí caldria començar una discussió sobre com conciliar la vida familiar i laboral i quines mesures es podrien posar en marxar per facilitar-la.