Creat:

Actualitzat:

La dependència dels mòbils i les xarxes socials és una característica de molts adolescents. Els impactes associats a un ús excessiu, en els àmbits psicològic i social, són també ben sabuts. Reduir l’ús dels dispositius és sovint una lluita dels pares i dels centres educatius. Però la millor manera per reconduir mals hàbits és prenent consciència de la relació que tenim amb les pantalles.

En aquest sentit, fa uns dies La Vanguardia es feia ressò de la iniciativa d’un professor basc que analitza el grau de dependència dels alumnes del mòbil i les xarxes socials, i que pretén fomentar-ne un ús responsable. Després d’informar-los dels efectes perjudicials de l’ús excessiu dels telèfons i de fer diferents activitats, aconsegueix que els alumnes, de forma voluntària, deixin els dispositius apagats durant una setmana, dins l’escola. Llavors els demana que escriguin en un diari el que senten al llarg dels set dies. La brillant iniciativa del professor, anomenada No Phone Challenge, li ha valgut un premi per combatre les addiccions del govern basc. El projecte permet observar que els alumnes experimenten un clar quadre de dependència. Els primers dies senten nerviosisme, dificultat per dormir, sentiments d’avorriment o més ganes de menjar. En termes generals, a partir del quart dia els joves ja comencen a expressar que se senten millor, més lliures i més feliços, dormen millor i comencen a dedicar temps a altres activitats com, per exemple, passejar o llegir un llibre. Amb l’impuls d’aquest projecte, el professor confirma que aconsegueix un canvi en els seus alumnes. Sembla que alguns adolescents redueixen de forma substancial l’ús dels mòbils.

Aquesta iniciativa d’èxit ens mostra que la reacció no apareix amb la prohibició, sinó quan els adolescents experimenten i prenen consciència per si mateixos dels perjudicis d’un ús exagerat del mòbil.

I els adults? Seríem capaços de deixar el mòbil durant una setmana?

tracking