Les set claus
Renom internacional
La imatge que es transmet a l’exterior no és l’adequada
Fa unes setmanes una cadena de televisió francesa va emetre un reportatge sobre quines estratègies utilitzen dues ciutats franceses i Andorra per atraure cada vegada més turisme i, sobretot, per fer que facin una major despesa durant la seva estada. Aquest reportatge, que mostrava tres facetes del nostre Principat, se centrava en el Pas de la Casa, Caldea i el Cirque du Soleil. Una visió molt reductora del nostre petit país, ja que en cap moment es parlava del nostre entorn natural, de la nostra cultura o de la nostra gastronomia, per exemple. De veritat les estratègies que tenim com a país es limiten als supermercats del Pas, als restaurants que serveixen als turistes carn espanyola i sangria, a un termolúdic i a un espectacle? Pot fer la sensació que sempre em queixo en els meus articles, però sincerament crec que la imatge que es transmet del país a l’exterior i la visió que poden tenir els potencials turistes no és l’adequada. A més, sovint, quan se cita Andorra en la premsa estrangera no és per lloar algun aspecte positiu, sinó que per vehicular escàndols de diferent naturalesa. Només citant-ne alguns, tenim el cas BPA, la contractació d’obrers peruans en unes condicions no dignes d’un país democràtic i modern, el tema de l’avortament o del contraban, les declaracions dels nostres dirigents sobre el fet que part de la població hauria de viure fora del territori, la fugida dels youtubers espanyols que no volen pagar impostos en el seu país, o les declaracions de persones a la recerca de fama a la televisió espanyola, com va passar fa uns dies. Com a país, es fa difícil a vegades lluitar contra la reputació que ens atorguen des de fora, i totes les campanyes publicitàries basades en altres aspectes més positius segurament són insuficients per contrarestar-ho. No obstant això, cal també tenir clar que aquesta imatge negativa també és en part el fruit de les polítiques que s’han aplicat aquestes darreres dècades.