Les set claus
'Slow shopping'
Ja fa temps que es parla del moviment slow, aquell que contraposat al fast vol que l’estil de vida sigui més lent, més meditat, més responsable, més sostenible, més ètic. Des de la vida slow apareix la moda slow (com a sector econòmic de gran consum amb moltes marques de fast fashion i amb molt d’impacte) i també el concepte de compra slow. La compra lenta és aquella que ens vol fer reflexionar abans de comprar i no ens ho posen fàcil entre Shopping festival, Black Friday (o ja setmana o mes Black!) i la temporada nadalenca a la cantonada. L’slow shopping vol evitar les compres ràpides i compulsives i el consumisme en general, vol promoure el comerç de proximitat i els productes locals, i vol que el procés de compra sigui una experiència més racional, de més qualitat, més conscient i que vagi acompanyada de valors socials i sostenibles. I els experts ens donen alguns consells: fer sempre una llista de la compra (i no només del que necessiten en el dia a dia al supermercat, sinó també dels productes personals (roba o sabates, per exemple) i de la llar que es volen adquirir); donar-se un temps de reflexió que ens permetrà estar segurs de què és el que estem buscant i que realment necessitem (abans de comprar un article de la llista, deixar-lo i tornar-hi l’endemà); no anar de compres en companyia (se sol comprar més quan es va en grup) i pensar quantes vegades utilitzarem aquell article (si és un peça de roba, es diu que caldria posar-se-la mínim 100 vegades perquè sigui sostenible), i per acabar, prioritzar la qualitat davant la quantitat, i com que habitualment els productes de qualitat solen tenir preus més cars, aprofitar les rebaixes o els mercats de segona mà o quan es liquiden estocs. Si a poc a poc anem introduint algunes d’aquestes recomanacions en les nostres compres, segur que acabem comprant de manera més conscient i responsable i no sols nosaltres en sortirem beneficiats.