Creat:

Actualitzat:

A principi de desembre es van fer públics els resultats de les proves PISA realitzades a escala internacional per part de l’OCDE. Es tracta d’unes avaluacions internacionals, comparatives, que es fan cada tres anys al final de l’escolaritat obligatòria, i que comparen les competències i els coneixements en comprensió lectora, matemàtiques, cultura científica, analitzant, també, les possibles desigualtats socials. S’ha observat una baixada significativa generalitzada i els països que ens envolten no en són cap excepció. Tot i que l’escola andorrana només incorpora el programa PISA for School, els resultats globals es poden extrapolar i són preocupants.

Certament, els alumnes avaluats el 2022 han patit l’impacte de la covid i del confinament, però no es pot atribuir la baixada dels resultats únicament a la pandèmia. Hi ha altres factors que poden ser motiu d’aquesta davallada. Aquesta generació d’alumnes ha viscut canvis pedagògics importants amb els enfocaments competencials dels aprenentatges i els treballs per projectes, en què potser s’han deixat massa de banda els continguts. Els joves estan molt exposats a les pantalles, tant a l’aula com a casa, i en aquest sentit l’OCDE alerta d’un mal ús de les tecnologies fora de les aules. També és important tenir en compte les opinions generalitzades dels docents que tenen la percepció que empitjoren els hàbits d’estudi i baixa el nivell d’exigència. Els alumnes es mostren menys motivats, menys concentrats i amb menys cultura de l’esforç.

En un món que canvia ràpidament, on tenim un excés d’informació que cal seleccionar amb criteri i on la intel·ligència artificial ja entra a les aules, és important analitzar amb profunditat els resultats de les proves PISA per introduir els canvis necessaris als sistemes educatius i evitar noves disminucions de nivells. Només així podrem garantir la millora de les competències necessària per a les generacions futures.

tracking