Les set claus

No em demanis el que ja tens

Són moltes les vegades que s’entren dossiers per triplicat

Creat:

Actualitzat:

Ja fa dies que el codi de l’administració i altres normes obliguen a la interoperabilitat entre entitats per encaminar-nos cap a una administració més fàcil. Fa pocs dies s’informava sobre el gran volum de tràmits que, amb el certificat digital, ja es poden fer en línia sense necessitat de desplaçar-nos als edificis administratius i sense penalitzar el ciutadà que prefereixi fer-ho directament. Un camí cap a la tan demanada finestreta única que encara pateix per aconseguir solucionar temes de competències sense sentit que encara pressionen en direcció contrària, però que com a mínim ja s’ha entès que s’ha de canviar. Però hi ha una qüestió que pocs saben i que molts treballadors públics no apliquen, que és que no es pot demanar al ciutadà allò que l’administració (Govern, comuns i/o CASS) ja té. La Llei 93/2010 de mesures de promoció de l’activitat econòmica, article 28, diu amb relació als tràmits administratius “[...] que l’Administració ha de reordenar els tràmits administratius de manera que no es requereixi dels ciutadans cap document o informació dels quals ja disposi l’Administració”. Per exemple, quan hem de fer un tràmit, no em poden demanar fotocòpies del meu passaport, demanar-me còpia del meu NRT d’empresa o del registre de comerç, perquè són documents que, no únicament tenen, sinó que els emet la mateixa Administració. Cert que hi ha documentació que s’ha d’actualitzar, com alguns certificats del Registre Civil, però són moltes les vegades que s’entren dossiers per triplicat per l’única raó que han de repartir la documentació internament, carregant a l’administrat amb la feina que no volen –perquè poden– fer ells internament. La frase “perdoni, és que jo des d’aquí no puc accedir a aquesta documentació per un tema de protecció de dades” tampoc val, perquè tenen un marc jurídic que els permet fer-ho en el teu benefici i, davant els dubtes, els signes una autorització –un únic cop– i que ho gestionin. En conclusió, que l’administració no disposi encara dels mecanismes àgils de traspàs de documentació no és culpa de l’administrat. Per tant, si et toca anar sovint a gestionar documentació a l’Administració, recorda que no et poden demanar allò que ja tenen.

* Judith Pallarés, Presidenta d'Acció

tracking