La cogeneració a la Comella, el 2018
Albert Moles confia que l’obra es comenci a planificar aquest any i que els treballs i la inversió de 20 milions es concretin en diverses fases
És la previsió que fa el director general de la parapública, Albert Moles, que va explicar que “estem acabant de dibuixar el projecte que es dividirà en fases i la primera seria des de la Comella fins a Ràdio Televisió d’Andorra, i podria estar funcionant el 2018-2019”. El calendari de treball fixa que “aquest any es podria començar a planificar alguna obra concretament al centre de residus per a l’any que ve canviar la turbina per poder recuperar aquesta calor”. Moles va destacar en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio la rellevància del projecte, que s’ha xifrat en 20 milions d’inversió, “perquè hi ha una important quantitat a recuperar de Cetrasa i per això per a Govern és un projecte prioritari perquè permetrà recuperar dues o tres vegades més energia de la que es genera ara”. Així, va recordar que ara es produeixen uns 12 o 13 gigawatts per hora, per a una demanda de 600, que és un 2% del global, i l’evolució suposarà que “la producció elèctrica baixaria una miqueta, a 10 gigawatts per hora, i es produirien de 20 a 30 gigawatts per hora de calor, amb la qual cosa passaríem d’aprofitar 12 a 35 o 40, que és un import important”.
Calefacció i aigua calentaEl director general de l’elèctrica va indicar que la xarxa s’ha d’estendre inicialment des del centre de tractament de residus fins als Serradells, i per sota de la carretera de la Comella fins a diverses zones. “El projecte té potencial per anar cap al Lycée i per anar fins a l’ambaixada espanyola, fins a la zona del Novotel, i estem mirant d’alimentar alguna altra zona”, va comentar. El funcionament del sistema seria estendre una xarxa per aprofitar la calor i s’hauria de complementar la instal·lació amb una caldera de gas “perquè el centre de tractament de residus para per fer manteniment un mes l’any. S’aprofitaria la calor per fer funcionar la calefacció i l’aigua calenta sanitària”, va subratllar. Moles va insistir que la cogeneració és una iniciativa molt interessant per la rendibilitat que pot donar, i va posar l’exemple del centre esportiu dels Serradells per l’estalvi que representaria implantar aquest sistema energètic. El director general de la parapública va apuntar que “és un gran consumidor de calor” i va remarcar que “són projectes que tenen molt sentit econòmic, perquè generem molt més valor que només comprar i vendre, i a mitjà termini quan hi hagi una carretera de productes diversifiquem molt el risc, i acaba tenint una visió molt diferent perquè ara només comprem electricitat i gasoil”. La cogeneració de la Comella costarà uns 20 milions d’euros en global tot i que l’import final pot variar “perquè estem revisant els números i ho farem per fases”, va assenyalar Moles. El que no va poder concretar és qui assumirà la despesa i si FEDA?es farà càrrec del canvi de turbina de la planta incineradora “ho estem mirant perquè és un tema de valor, la calor que recuperem té un valor, és més una inversió que una despesa i l’assumeixi qui l’assumeixi l’important és que funcioni i qui ho pagui també ho cobrarà”.
Filials amb capital privatAlhora va obrir la porta a l’entrada de capital privat que permetrà la nova llei de FEDA. “Aquest i el de Soldeu podrien ser els dos primers projectes que es podrien obrir al capital mixt, justament per finançar aquestes inversions.” I es va precisar que “té sentit que muntem des de FEDA una societat que gestioni tots aquests projectes, tant els que estiguin funcionant com els nous. Aportarem els projectes i els privats el capital per desenvolupar-los, però s’han de fer reglaments i estatuts que ho acabaran de tancar”, i va confiar que en un o dos anys es puguin crear les filials per implementar el canvi de model. I va recordar que en el projecte de Soldeu es treballa fa sis anys i amb aportació privada aquest horitzó seria un altre i “el calendari s’escurçaria a tres o quatre anys”. Respecte del projecte de cogeneració que es desenvolupa a Soldeu, Moles va destacar que s’està acabant el muntatge de la central de motors i calderes, que la xarxa està pràcticament acabada i que només falta un petit tram de carrer a travessar que s’acabarà a l’abril o al maig. Si el calendari es compleix, va afirmar que “la idea és començar a fer proves a la primavera o l’estiu i posar en marxa el projecte l’estiu d’aquest any”.
EL VEHICLE ELÈCTRIC ÉS ·"PERFECTE" PER A ANDORRA
Albert Moles es va mostrar confiat amb la implantació del vehicle elèctric perquè va remarcar que “fa tres anys potser n’hi havia un i ara quinze i crec que té sentit, va molt bé per moure’s pel país, és perfecte”, i va recordar que FEDA desenvoluparà una xarxa de carregadors a la primavera que ja està adjudicada. I va apuntar que aquests cotxes “són cars i hi ha poca oferta al mercat, però crec que com a segon cotxe molta gent es plantejaria l’elèctric i híbrids endollables”. Quant a la repercussió d’un possible augment d’electricitat, Moles va admetre que “a mitjà termini segurament s’hauria de tenir en compte”, però va indicar que com que s’endollarien a casa “l’energia la podem gestionar d’una manera diferent perquè la tecnologia ha d’ajudar per exemple amb les bateries i l’increment de consum és pràcticament nul”. I va concloure que si els ajuts per als cotxes elèctrics “són suficients la gent es decidirà perquè ja hem vist els problemes del gasoil a París i Madrid, i a Andorra al final el podem arribar a tenir”.