Arcalís tanca amb un dèficit per sota dels 200.000 euros
El director de l’estació ordinenca explica que el deute acumulat de Secnoa “és d’entre 3 i 4 milions” i espera no generar més forat l’any vinent
Ajona confia aconseguir canviar de tendència “perquè arrosseguem un deute i no som capaços de reduir-lo, però el que sí que som capaços és de reduir el dèficit de cada any”, i recorda que quan va assumir el càrrec fa un any i mig el negatiu de la temporada sumava 1,7 milions d’euros i es va rebaixar a 900.000, “i aquest any el pressupost era quedar de 200.000 i 300.000 euros i creiem que podem millorar la previsió”, avança en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio. L’import definitiu no es coneix encara perquè “hi ha pagaments d’operadors turístics i xifres que s’han d’acabar d’enllestir”, argumenta el directiu d’Arcalís, però insisteix que “estem esperançats perquè si en dos anys molt limitats en recursos i inversions podem fer aquesta progressió veiem que encara tenim molt recorregut”. Ajona puntualitza que la situació econòmica condiciona tant Secnoa que “hem de córrer el doble que la resta perquè no ens deixin fora de la cursa, però la progressió està sent bona i el mercat està responent als canvis i el que es respira del client és que està content”.
No fer més gran el foratXabier Ajona reconeix que en aquest escenari d’endeutament “seguim molt limitats per fer inversions, com fa dos anys. Ha millorat que no seguim fent més gran el forat i el comú no ha d’anar tapant un forat tan gran”, i destaca que això permet que si les coses milloren i fent un petit esforç es pugui fer alguna inversió. Tanmateix, afegeix que la Llei d’estabilitat pressupostària fa que el comú tingui encara més limitacions “i no pot fer grans coses”. La temporada vinent és segons la planificació la primera on s’espera deixar de generar números vermells. “L’ideal seria que fóssim capaços de funcionar sense respiració artificial. No serà fàcil, evidentment, perquè al mateix temps la resta segueixen invertint i corrent i nosaltres seguim amb les nostres limitacions, però al final el mercat és prou gran per poder anar a buscar els clients que realment troben molt interessant Arcalís”, incideix Ajona. De moment, les expectatives de Vallnord Ordino-Arcalís passen per mantenir la línia de treball “i que ningú dubti que seguirem sent prou enginyosos per presentar novetats i ser atractius al mercat sense grans inversions, i sempre seria més fàcil presentar un telecadira nou o renovar un edifici”, projectes que hauran d’esperar, perquè Ajona remarca que “les idees les tenim però hem de ser realistes respecte al que les nostres finances permeten”. La pretensió dels responsables d’Arcalís és aconseguir estabilitzar l’afluència de clients. Que hi hagi dies punta però reduir els de les xifres molt baixes. Aquest últim exercici ja s’ha avançat en aquest camí. Ajona destaca que el sostre diari de l’estació està entre 3.000 i 3.200, “perquè per sobre comença a estar saturat i considerem que no estem donant un bon servei, no només en els remuntadors, també als restaurants”, i assenyala que no s’ha superat aquest límit que l’any anterior sí que va arribar a xifres de 4.300, 4.100 o 3.800 esquiadors. El que sí que hi ha hagut l’últim hivern han estat pocs dies de menys de 1.000 visitants, davant de les jornades de 400 o 700 del 2014-2015. “Podem arribar a 220.000 per temporada –aquest any 193.000– i amb aquests números i un augment del consum per client podem estar parlant que Arcalís estarà en xifres de sostenibilitat”, conclou Ajona.
EL 'FREERIDE' ATREU FRANCESOS, FINLANDESOS, NORUECS I SUECS
Un dels motius que expliquen l’increment de clients que ha tingut la temporada d’hivern Vallnord Ordino-Arcalís és haver aconseguit atreure clients francesos. L’ham ha estat l’escola de freeride, que Ajona destaca que “està atraient molt client francès i tenim bones previsions i operacions tancades per a l’any vinent”, i l’efecte que ha tingut que Arcalís hagi acollit el Freeride World Tour, “que ens ha posat al mapa”. A conseqüència d’aquesta publicitat, les pistes ordinenques han rebut aquest hivern “clients filandesos, noruecs i suecs”, que el director de l’estació apunta que potser no són nous al país perquè ja era un mercat que ha treballat Grandvalira, “però Arcalís un client de tan lluny no l’hauria tingut com a opció a no ser que aparegués un esdeveniment com la competició de freeride”. L’arribada de grups dels països nòrdics ha servit per veure que “tenim un nínxol de mercat a treballar, els agrada molt el freeride i si tenim més o menys remuntadors o restaurants passa a segon pla”, ja que subratlla que “els interessa la muntanya i tenir a l’abast un gran domini de freeride, que ho som perquè podem oferir més de 450 hectàrees”. També apunta que es treballa a zones on hi ha “un esquiador molt esportiu” amant de la muntanya com Navarra i ja s’ha detectat interès d’aquests clients per Arcalís.