Josep Àngel Mortés

“Sóc partidari d'externalitzar alguns serveis comunals”

“Sóc partidari d'externalitzar alguns serveis comunals”Diari d'Andorra

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El cònsol prioritza la gestió acurada per reduir deute i aposta per mancomunar amb d’altres parròquies i externalitzar serveis per reduir despeses, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.

Ordino ha tancat el 2015 amb 1,4 milions de superàvit, es pot dir que ha anat molt bé?

Ha estat possible gràcies a una molt bona gestió del comú anterior. És un tancament bo per a la parròquia perquè veníem d’un deute important, s’ha anat reduint i ha anat molt bé.

Quina és la previsió del deute per als propers anys?

Continuar la línia de gestió i anar reduint-lo per arribar al final del mandat sobre els 16-17 milions d’endeutament sense comptar el d’Arcalís. Reduir el mateix que preveia el comú anterior, un milió d’euros cada any.

Ordino té grans necessitats que hagi de cobrir?

No, grans prioritats no n’hi ha. Una de les grans prioritats que hi ha és la viabilitat de l’estació, que no hem d’oblidar que és una societat el 100% del comú i és un dels projectes importants i el motor de la parròquia, i quan sento gent que diu que seria partidària de tancar l’estació s’ha de reflexionar molt bé. Per part del comú actual aquesta idea no la tenim, al contrari, el que tenim sobre la taula és acabar un pla de viabilitat, un pla estratègic que estem treballant ara que segurament tindrem a final d’any, serà a deu anys, i a partir d’aquí veurem els objectius, les inversions que hem de fer i de quina manera ho gestionem.

En els mesos fins ara de legislatura han detectat que hi ha suficient personal al comú?

Sí, és suficient. Tenim 140 empleats. En temporades altes d’estiu i hivern per la treta de neu sempre s’agafa personal i intentarem optimitzar-lo al màxim. Jo sóc partidari, depèn de quin tipus de servei, que en lloc de car­regar el comú és bo externalitzar. Aquest any hem externalitzat la jardineria per a la part des d’Ordino fins al Serrat.

No arribava la plantilla del comú a tot?

Agafàvem eventuals però així intentem externalitzar i donar feina a les empreses, que entenc que de vegades els comuns fem competència deslleial a les empreses entre cometes perquè són elles les que mouen l’economia del país, i els hem de donar l’oportunitat que facin tasques que saben fer molt bé i que la gestió que fan en l’àmbit privat és diferent de la que es fa en el públic, i crec que és més fàcil gestionar una tasca o un servei externalitzat que no pas des de l’interior del comú. Al final són despeses fixes que vas incrementant que en les situacions actuals en general els comuns i també Govern hem de veure com les optimitzem al màxim, i una forma és aquesta i a més ajudes a moure l’economia.

Quins altres serveis es podrien externalitzar?

La treta de neu a l’hivern, que ens trobem que és imprevisible i el dia que neva has de tenir tota la gent a sobre. Ja hi havia una part que la feia una empresa privada i cada cop més som partidaris d’externalitzar els serveis que es puguin externalitzar. Intentarem fer una part d’aquesta externalització aquest any i a partir d’aquí anirem mirant.

La neteja és una preocupació a Ordino, que és un problema a d’altres parròquies?

Diria que està bastant net, tot es pot millorar, però el que preocupa són els gossos. Fa dies que en parlem i al final és un problema de civisme i hauríem d’arribar on no volem arribar i al punt de sancionar. Estem treballant de quina forma adoptem tots els comuns una normativa conjunta que segurament serà més restrictiva però no tenim cap altra solució i és un problema greu. Al centre del poble, menys, perquè la gent se’n va als camins, però rebem queixes.

La via seria arribar a aplicar l’analítica de l’ADN?

És una de les possibilitats i no sé si és la que adoptarem. Has d’ar­ribar al que serveixi per solucionar el problema i acabarem sancionant, sigui amb l’ADN o que els agents els agafin.

Els comuns avancen en aquesta dinàmica de treballar junts.

És una obligació optimitzar els recursos i no té sentit que Ordino tingui un equip de neteja i la Massana un altre, potser podríem mancomunar serveis. Ja ho hem fet amb la recollida de residus sòlids urbans i del vidre, i ja és una fórmula que està en marxa i un exemple que mancomunar serveis comporta tenir menys despesa, per tant ho hem d’anar a buscar.

Es va parlar d’unificar els agents de circulació i fer un únic servei, ho veu?

No és mancomunar, no dic que no s’hi pugui arribar, el que volem és tenir la mobilitat d’aquest personal. Ara nosaltres per a l’Ultra Trail necessitem molt personal i demanem col·laboració. Costarà molt unificar per sous i tipus de feina, i no dic que no hi puguem arribar, però l’important és la mobilitat i ha d’estar regulada. Estem treballant com s’ha de compensar.

Han de revisar el pla d’urbanisme, què cal rectificar?

És un tema important i estem treballant en el plec de bases perquè pugui sortir a final de juny. S’han de revisar moltes coses per adaptar-lo a la realitat. Hi ha unitats d’actuació molt grans i és difícil que els propietaris es posin d’acord, fa falta el 75% i això el que fa és limitar molt la construcció. Intentarem seguir la filosofia d’Ordino i l’entorn, i facilitar que això sigui possible.

Es rebaixarà la cessió urbanística?

Estem estudiant si hem de canviar-ho o no. No està definida la idea perquè canviarem les unitats d’actuació i algunes coses no es podran fer i potser s’han de donar contrapartides i mirar altres elements. Si les unitats són més petites és més probable que els propietaris vulguin construir. Per a les unitats d’ara ens ha salvat una mica que hi hagi hagut aquesta crisi, hem de mirar el positiu perquè si no s’haurien pogut fer urbanitzacions de set o vuit blocs com cubs, totes iguals, i no és la filosofia que volem per a Ordino i sí un dels aspectes importants que volem canviar.

tracking