L'obertura parcial de Meritxell desconcerta part dels comerciants
Alguns dels botiguers del tram afectat pel tall critiquen que el tancament al trànsit no duri les 24 hores del dia
Expectació entre els comerciants de la part baixa de l’avinguda Meritxell els primers dies de restricció al trànsit des del carrer de la Unió fins a la Rotonda. Els detractors es mantenen en la seva postura i diuen que un cop fet caldrà veure com es desenvolupa, mentre que alguns dels que eren partidaris que l’avinguda fos per a vianants es mostren sorpresos pel fet que els cotxes puguin circular fins a les dotze del migdia i el tancament, per tant, no sigui total. És el cas del Centre Comercial Andorrà, que tal com ja va publicar el Diari demana que el tancament duri les 24 hores del dia, i també el de la Farmàcia Galeno, que té dos establiments a la part afectada. Helena Portugal, responsable d’una de les farmàcies, considera que s’hauria d’apostar per “una mesura fixa”. “Si agafes una rutina i la vas canviant pot ser complicat. Definiria una única cosa perquè el ciutadà d’aquí potser se’n recorda, però el turista no ho sap”, exposa.
Iolanda Gallardo, cap de botiga de Perfumeries ID, considera que els vianants “no entendran el concepte, que ara tanquin o ara obrin”. “Fa 13 anys que sóc aquí i el millor per a la mobilitat sempre ha estat que passin cotxes”, defensa. Segons Gallardo, el tancament va en detriment de la comoditat dels residents, mentre que només beneficia els turistes. “Per al turista és més còmode, però per als d’aquí no”, sentencia, i és per això que advoca per tancar “en moments puntuals”. “Que ara es pugui passar o que ara no... és per tornar-se boig”, manifesta Vicenta Vicente, segona encarregada d’Alex Boutiques, la qual denuncia que “ja hem notat que tenim molta menys gent” perquè no pot parar amb el cotxe.
Obrir només als repartidors
El responsable de Freeshop d’Andorra, Roger Zambrano, és del parer que la prohibició del trànsit es traduirà en un increment de la clientela, però veu “un problema” que l’obertura parcial sigui per a tots els cotxes. En aquest sentit, creu que el trànsit hauria d’estar restringit als repartidors i vehicles de càrrega i descàrrega i durant tot el dia per als que distribueixen a les tardes. Segons ell, Meritxell “hauria de ser com Vivand” i “si tanquen que sigui definitivament”. Elena Fernández, optometrista de l’Òptica Pasteur, defensa que “es faciliti la feina a la gent d’aquí, als repartidors” i que “se’ls deixi circular”.
“O tanquen o no tanquen, això és marejar la gent, que no pot passejar tranquil·la. És una mica estrany tancar de dia i obrir de nit”, expressa Gracinda Magalhães, treballadora de l’Oysho. Karina, responsable de la botiga Options, veu “confús” que els vehicles puguin passar per alguns punts, com a la sortida de l’aparcament E.Leclerc o del carrer de la Borda a Bonaventura Riberaygua.
Carme Fabregat, titular de la Gran Farmàcia, es mostra “totalment en contra” del tancament i assegura que “no hi ha diferència amb abans”, ja que els vianants de moment segueixen passejant per les voreres. “No hi ha ningú que passi per la carretera, llavors per què els molesta que estigui obert?”, qüestiona, i afegeix que “és curiós que no passin cotxes tot i que tothom va per la vorera”. “Per això no calia tancar”, etziba. En aquesta mateixa línia s’expressa Merche Anca, responsable de la rellotgeria Watch Gallery, que afirma que “la gent no està gens contenta” amb el canvi perquè “es queixa que no pot passar amb el cotxe”. “No hi veig millora”, sosté, i remarca “hauria de ser com fins ara” i en tot cas tancar “en dies puntuals”. Anna Grau, de la perfumeria Orquídia, coincideix a destacar que “ha de ser puntual, perquè tot l’any no val la pena”. “Per a la gent que viu i treballa aquí és molt més pràctic poder passar per tot arreu”, conclou. Lydia Galeski, gerent de l’Hotel Valmar, recalca que “és important que es respectin els hotels i es deixin passar els cotxes”.