Relacions institucionals
Funció Pública haurà de validar el trasllat de funcionaris comunals
La llei que regularà la mobilitat dels treballadors públics locals permetrà als de l’administració general passar a la parroquial
El trasllat de funcionaris comunals a altres comuns o a l’administració general haurà de tenir el vistiplau de la comissió consultiva. Així s’indica en el projecte de llei qualificada de col·laboració entre l’administració general i els comuns, i entre els comuns, que el Govern ha entrat a tràmit parlamentari. El text obre la porta als conjunt de l’administració general i als funcionaris comunals al principi de mobilitat que ja regeix a l’interior de l’administració central, és a dir, que els treballadors públics de Govern puguin passar a formar part de la plantilla dels comuns, i que els funcionaris parroquials puguin anar a l’administració general o moure’s entre comuns.
Segons s’indica en l’exposició de motius del projecte de llei, l’extensió d’aquest principi de mobilitat al conjunt d’administracions constitueix un element fonamental per optimitzar l’assignació de personal a les diverses tasques i serveis públics que permetrà aconseguir una millora significativa de l’eficiència del sector públic.
La mobilitat dels funcionaris es podrà fer a través de la reubicació individual o col·lectiva per raons d’interès públic, de la comissió de serveis, o de qualsevol altra modalitat que pugui establir la Llei de la Funció Pública. També estarà supeditada a l’aprovació o l’atorgament previs d’una norma o un conveni entre el Govern i els comuns, o entre els comuns, que estableixi els llocs de treball respectius que poden ser objecte d’aquesta mobilitat, l’equivalència entre aquests llocs de treball d’acord amb el seu contingut i les seves característiques, i les normes sobre l’assumpció dels drets adquirits pel personal subjecte a la mobilitat que s’ha de garantir en qualsevol cas.
Mancomunar serveis
El projecte de llei també preveu que els comuns puguin mancomunar serveis per assegurar la cooperació entre comuns i altres corporacions locals i permetre l’optimització dels recursos. La normativa preveu que aquesta fórmula de cooperació sigui voluntària i regula la creació de mancomunitats comunals de serveis i obres per prestar i executar en comú serveis i treballs de la seva competència, especialment en matèria d’aigües, enllumenat públic, sanejament i clavegueram, cementiris i serveis funeraris, neteja pública, escombraries, trànsit, circulació, cultura i esport de competència comunal.
La nova llei té com a objectius millorar l’eficàcia de l’acció pública i optimitzar els recursos, “sempre escassos”, que s’hi esmercen. Amb aquests mecanismes i amb l’adopció d’altres mesures complementàries que van en el mateix sentit, s’indica, “es podrà aconseguir la sostenibilitat financera de les institucions andorranes i millorar el servei al ciutadà”.