Expedient per circular amb 4x4 pel camí de Creussans
L’home va accedir amb un vehicle tot terreny per la pista forestal, un espai on l’ordinació comunal impedeix explícitament l’accés rodat
El comú d’Ordino obrirà un expedient sancionador a un conductor que dimecres passat va accedir amb el seu vehicle 4x4 fins a la cresta de Creussans (més enllà del final del telecadira) circulant per una zona on l’ordinació comunal prohibeix explícitament l’accés rodat. Dels fets se n’ha tingut constància per la denúncia que va fer a través de la pàgina personal de Facebook un treballador d’una empresa que ofereix activitats a les pistes d’Ordino-Arcalís. “El vam veure passar a tota velocitat i la normativa de camins diu que per allà no es pot circular, i menys en els camins de manteniment de l’estació”, va explicar Jordi Reina, que va ser testimoni de l’episodi. A més, va indicar, “baixant va quedar encallat en una pedra i va forçar fins que en va poder sortir. D’aquesta manera va causar destrosses i ha fet malbé el camí”.
Reina va assegurar que “vam intentar parlar amb ell per informar-lo, no per atacar-lo, i el que va fer va ser accelerar, marxar i passar-nos a tocar a tota velocitat”. El testimoni va explicar que després de presenciar els fets van posar-se en contacte amb la policia “però ens van dir que parléssim amb els banders i aquests ens van dir que era cosa del comú”. Amb tot, ahir a la tarda tenia previst presentar una denúncia davant la policia.
Des de l’estació es va indicar que es tenia constància de l’incident i que s’havia traslladat la problemàtica als banders, si bé no es va poder donar més detalls.
Expedient
Pel que fa a la corporació local, es va indicar que no s’havia rebut cap denúncia però que “sí s’ha contactat amb testimonis que han pogut identificar el vehicle”. En aquest sentit, i com és habitual, el procediment a seguir serà “l’obertura d’un expedient sancionador per la infracció de l’article 9” de l’ordinació reguladora de l’accés al medi rural i natural mitjançant la xarxa de camins i senders a la parròquia d’Ordino. Així, el citat article especifica els camins on queda prohibida la circulació de vehicles motoritzats i entre d’altres hi consta “el camí de Creussans” i “les pistes del camp de neu d’Ordino-Arcalís, durant la temporada d’estiu”, a excepció dels treballadors i les empreses degudament autoritzades per la societat explotadora.
De fet, des del comú es va detallar que en els últims vuit anys s’han obert fins a quatre expedients, dos per motocicleta i dos per cotxe. Amb tot, es va remarcar que són comptades les vegades que els ciutadans incompleixen la normativa vigent. “La situació no és habitual, durant el 2016 no s’havia produït cap altra incidència”, va assegurar la cònsol menor de la parròquia, Gemma Riba.
MULTES DE FINS A 1000 EUROS ALS INFRACTORS
L’ordinació reguladora de l’accés al medi rural i natural mitjançant la xarxa de camins i senders a la parròquia d’Ordino preveu sancions de fins a 1.000 euros per a aquelles persones que incompleixin el text. En aquest sentit, les infraccions lleus comporten sancions que van de 50 a 150 euros, les greus de 151 a 300 euros i les molt greus de 301 a 1.000 euros. Cal tenir present que a més d’una llista de camins on no està permès accedir amb vehicle motoritzat, la normativa també preveu una velocitat màxima de 20 quilòmetres per hora en els camins. Ordino va ser una de les primeres parròquies a tenir regulat l’accés rodat al medi natural i l’abril del 2014 es va fer la darrera revisió de l’ordinació, en un intent de les administracions locals per disposar d’una normativa comuna. Precisament Ordino va viure un dels episodis més sonats sobre l’accés rodat al medi que s’han registrat darrerament. El gener del 2012 va sorgir la polèmica després que els pilots residents Cyril Després i Cedric Gracia enregistressin un vídeo promocional a la zona del Casamanya, per uns camins on tampoc no està permesa la circulació de vehicles motoritzats. Pel que fa a la regulació a la resta de parròquies, Sant Julià segueix mantenint-se com l’única que no disposa d’aquest tipus de regulació a dia d’avui.