Reportatge
La voravia de qui és?
El manteniment de les voreres no és sempre responsabilitat dels comuns. En funció de la parròquia, la tasca recau a propietaris, botiguers o a l’administració.
Recentment un comerciant del Pas va ser condemnat per la justícia a pagar una indemnització a una vianant que es va fer mal en una vorera en mal estat de davant del seu negoci. Al municipi fronterer “no hi ha dubtes, les voravies estan incloses en el cens emfitèutic i per tant la responsabilitat la tenen els propietaris”, explica el cònsol d’Encamp, Jordi Torres. Però i a la resta del país? La resposta és ben variada, caldria gairebé fer-se un croquis. “A Encamp la propietat és diversa”, afirma Torres, i és que quan es va fer el cadastre es va preguntar qui volia mantenir la propietat i alguns van decidir no cedir la titularitat al comú. Ara bé, des de l’aprovació de la Llei del sol, es va fixar que qualsevol urbanització nova que es fes, un cop acabada, la calçada i les voravies passaven a mans del comú.
També a Escaldes, Ordino, Canillo i la Massana se segueix la mateixa fórmula: el màxim responsable és el comú, sigui per neteja o per obres.
A Sant Julià la titularitat és compartida entre el comú (pel que fa a les voreres del centre del poble i de dins dels diferents nuclis) i el Govern, que és el titular d’algunes de les de la carretera. A la capital, les voravies són de propietat privada però d’ús públic. Així, malgrat que es cedeixen al comú, en principi el propietari és el responsable del seu manteniment. Ara bé, el comú pot decidir fer un pla d’embelliment i reformar-les i en casos en què el propietari no actua i el mal estat pot esdevenir un perill, el comú acaba intervenint, ja que n’és “el garant”.