comerç
Camp diu que és “indiscutible” que Meritxell i Vivand han de ser una marca única
El ministre de Turisme i Comerç remarca que cal un nom comú per posicionar i promocionar fora l’eix comercial
El titular de Turisme i Comerç considera “perfecte” que Andorra la Vella i Escaldes s’hagin posat d’acord per treballar conjuntament en l’embelliment de Meritxell i Vivand, i té molt clar que les dues avingudes han de compartir denominació. Francesc Camp manifesta que és “un convençut que ha de ser una marca única, ho tinc claríssim”, perquè és el camí –pels coneixements que té de màrqueting i branding– per aconseguir el que es pretén, que “és posicionar un eix comercial, i haurem de buscar la forma, més enllà del que és Andorra com a destinació comercial, de donar importància aquest eix, perquè és realment on la gent ve a comprar”. Incideix que els visitants busquen anar a Meritxell i Carlemany, i a partir d’aquí es genera vida al voltant de l’eix i a les zones complementàries a aquest voltant.
Camp apunta, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio, que per ser capaços de situar l’eix comercial únic en el mapa mundial “potser el que diré és molt ambiciós, però ha d’aspirar a agafar les millors pràctiques i a fer-ho tan bé com pot ser uns Camps Elisis, un Oxford Street o el Passeig de Gràcia, no estic dient que hagi de ser el mateix, però sí que estan fent les coses molt bé aquests eixos i ha de ser una marca única, això és que és indiscutible”. El ministre assegura, però, que ha parlat amb els cònsols de les dues parròquies “i no s’acaba de veure clar fer-ho conjuntament”, i apunta que ara que s’ha fet “un primer pas important” unificant els criteris d’embelliment “atacarem aquest segon pas, tranquil·lament, pausadament, si els podem ajudar els ajudarem des de Govern”. En concret, des d’Andorra Turisme, comenta, “on hi ha grans experts en temes de màrqueting i espero que ho podem aconseguir”.
Promoció fora amb sentit
Francesc Camp augura que una vegada les corporacions hagin reformat les avingudes puguin acudir a Andorra Turisme per dir que ara que estan embellides, s’han fet millores “i és molt més atractiu del que era, anem-ho a posicionar, a comunicar-ho fora com un dels eixos comercials principals a Andorra i que pugui, a poc a poc, agafar nom, i ho farem si té sentit. I no veig clar tenir un únic eix i anar comunicant dues avingudes diferents, que serien Meritxell i Vivand”. Una feina que assenyala que s’ha de fer més enllà d’Espanya i França, perquè també s’ha d’esperar que vingui gent d’altres països més llunyans a comprar.
El ministre és mostra confiat que es pugui aconseguir aquest nom unificat “on tothom se senti còmode”. Respecte a si les reticències vindran dels polítics, perquè els comerciants ja han anunciat que volen tenir la mateixa denominació, Camp valora que s’hi arribarà perquè “tot ha de fer el seu camí, i al final, si els arguments hi són i si es veu més enllà del nom, els beneficis que portarà un únic nom, en aspectes de posicionament i de comunicació sobretot cap a fora i també de comercialització perquè al pla estratègic surt que ens hem de moure en el comerç com en el sector turístic”. En aquest sentit demana més implicació perquè detalla que quan el Principat es promociona a les fires els operadors del país, cadenes hoteleres, Caldea, Naturlandia i les estacions d’esquí van amb el ministeri, “i el sector comercial no ha vingut fins ara i crec que ha de venir a les fires, vendre el seu producte i especialment la gran arteria Meritxell-Carlemany, i si hi ha aquesta oferta molt clara i molt definida serà més fàcil atreure als que no ens coneixen”.
Davant la pregunta si Vivand ha de ser la denominació escollida, Camp manifesta que s’ha de fer una reflexió més enllà i “ha de ser una opció en aquest moment de naming, però no ha de ser l’única, s’han d’estudiar diferents possibilitats i veure quina és la millor, perquè al final ha de ser una marca de consens”.
Nom lligat a les compres
El titular de Turisme i Comerç explica que aquesta denominació que faci consens “pot ser Vivand, però potser amb un restyling que es diu de la marca, amb una redefinició dels paràmetres habituals del branding, que potser canviar la tipologiga de les lletres, els colors, posar una frase a sota que ho lligui a compres o ha de ser un altre que convingui més o que tothom se senti més còmode”. Insisteix que s’han d’avaluar les possibilitats i que no s’hauria de tenir en compte només l’opinió dels actors públics o privats del país implicats en aquests temes. I advoca per escoltar també el consumidor, fent estudis, “perquè aquesta opinió ha de ser molt vàlida i molt pertinent”, perquè són els que han de venir a comprar “i han d’entendre aquesta marca, han de saber a què s’associa, han de veure que realment estem parlant de compres i això no és fàcil”.
Veu beneficis en la denominació Vivand, “una marca molt curta que es pot declinar en molts idiomes diferents, incorpora d’una forma o una altra el concepte Andorra i potser li faria falta alguna cosa que es relacioni més amb les compres” i reitera que per a la tria poden comptar amb el suport del ministeri, alhora que troba perfecte si ho volen fer els comuns “perquè el que s’ha de fer és prendre aquestes decisions el més ràpid possible”. El ministre valora, a més, que respecte a la marca Vivand “s’ha fet feina aquests anys” però no es coneix massa a l’exterior, “perquè campanyes molt agressives per donar a conèixer Vivand fora no se n’han fet”.
Conclou Camp que està “molt content” per la unificació i destaca que al final “les coses cauen pel seu propi pes”, i que ha ajudat que els dos comuns siguin de DA i s’ha d’aprofitar aquesta sinergia. Alhora, demana que l’esforç públic per millorar l’eix l’hauran de seguir els privats “per posar-se al nivell”.