Urbans i policia multaran els vehicles aparcats que no apaguin el motor

La mesura pretén reduir les emissions de diòxid de nitrogen

Urbans i policia multaran els vehicles aparcats que no apaguin el motorFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El director general de Medi Ambient, Marc Rossell, va comunicar ahir que els agents de circulació i la policia podran sancionar els vehicles que estiguin estacionats amb el motor encès més de dos minuts. Es tracta d’una mesura que pretén reduir l’emissió de gasos contaminants com el diòxid de nitrogen i que va ser anunciada durant la presentació del balanç dels resultats de la qualitat de l’aire del 2016.

Etiquetes:

“El Codi de circulació estableix que si un vehicle està estacionat un temps superior a dos minuts ha de parar el motor”, va explicar Rossell, i va continuar: “Tenim un problema seriós a les escoles. Els autobusos no aturen els motors, malgrat les campanyes i els avisos repetits que hi ha hagut per part del departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, i això provoca un deteriorament puntual en la qualitat de l’aire. Com a conseqüència, els escolars acaben respirant aquests gasos.” També va explicar que aquest fenomen no és exclusiu del transport escolar, sinó que es tracta d’una tendència que s’aprecia a tot el territori, com a les parades d’autobús, a les de taxi, els distribuïdors i fins i tot els particulars.

Rossell va explicar que havien enviat cartes a les empreses de transport implicades i que havien desenvolupat diverses accions de sensibilització, però com que la problemàtica persisteix “ara ja s’ha de passar a sancionar”.

Altres contaminants

Els resultats obtinguts en l’anàlisi de la qualitat de l’aire del país durant el 2016, al voltant d’uns dos milions de dades, apunten que s’ha produït una lleugera millora respecte al 2015. Tanmateix, tal com va argumentar el director general de Medi Ambient, si es comparen amb les xifres obtingudes des del 2010 “podríem dir que hi ha una estabilització d’aquests valors. Tot i així, els últims sis anys han estat molt més positius que durant el període 2005-2007, quan els nivells de qualitat eren molt més desfavorables”.

Traduïts en temps, els valors obtinguts aquest últim any determinen que hi ha hagut 126 hores d’aire dolent o deficient, 617 en qualitat regular i 8.041 hores d’aire bo. “Majoritàriament tenim uns nivells excel·lents”, va declarar Rossell.

D’altra banda, el director de Medi Ambient va assenyalar que durant el 2016 s’ha registrat un incompliment dels valors reglamentats de diòxid de nitrogen, una xifra que s’accentua a les zones més sensibles al trànsit i que s’està incomplint consecutivament des del 2012.

El diòxid de nitrogen és un gas que indica la contaminació urbana i que principalment ve originat pel trànsit de vehicles. Per tant, a les zones urbanes és on es registren els valors més elevats. Tot i que el Principat ha incomplert els paràmetres establerts per aquest contaminant durant el 2016, Rossell va explicar que s’ha establert una tendència a la baixa des de l’any 2009”.

L’altre valor que ha sobrepassat els paràmetres establerts en alguna ocasió durant els últims sis anys és l’ozó. Més concretament, s’han produït incompliments en els límits d’aquest contaminant durant el 2012 i el 2015. A més, l’OMS ha considerat que durant el 2016 també s’han incomplert els valors de les emissions de les partícules i de l’ozó, encara que Rossell va apuntar que l’organisme té uns valors guia més restrictius que la resta.

tracking