Camp vol tenir definit el projecte d''outlet' per al Pas en tres mesos
El ministre explica que comerciants i administracions treballaran la proposta, que començaria en gamma mitjana per evolucionar a més nivell
El ministre de Turisme i Comerç reconeix que la iniciativa per convertir el Pas de la Casa en un outlet es va presentar sense definir i “no vam saber preveure l’impacte que tindria la notícia”. Francesc Camp assenyala que s’hauria d’haver avançat el projecte amb reunions al poble, com es va fer amb posterioritat, però el pla de comerç només s’havia treballat internament amb els assessors i hi havia “una pressió important perquè es presentés al més aviat possible, justificat perquè portàvem uns mesos treballant-hi i se’ns demanaven resultats”. En declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio, anuncia que l’administració treballarà “pel que ens pertoca d’aterrar el concepte i espero que en tres mesos puguem tenir alguna cosa molt clara i presentar-la al comerç, però seran tot propostes” que s’analitzaran amb els implicats amb l’objectiu de canviar l’oferta i atreure nous clients.
Es desenvoluparan les 111 accions del pla estratègic, “que l’hem fet perquè realment hi ha mancances al sector comercial i no es quedarà en un calaix”, i espera Camp implementar les propostes i “que els següents governs puguin donar continuïtat”. Entre elles crear un consell andorrà del comerç amb comissions de treball per zones i algunes de transversals “per elements que no són específics d’una zona comercial, sinó de país”. Una de les comissions serà la del Pas, amb representació “d’Iniciativa Publicitària, el comú, el ministeri, Andorra Turisme i alguns comerciants, i en aquest marc avançarem amb els plans relacionats amb l’outlet”, explica el ministre.
Opinió del consumidor
El primer pas que ja treballa el ministeri és conèixer l’opinió del consumidor. Camp indica que dins de les enquestes que es fan regularment als turistes “hem introduït algunes preguntes per al que ve al Pas per saber com valora l’outlet”, i la intenció és a través del CRES demanar a Andorra i també a Tolosa i a Perpinyà sobre la iniciativa. El ministre destaca que serà “un element més per saber si pot funcionar o no, i no és l’únic, s’haurà de parlar amb les marques, sobretot de moda, i veure quin ha de ser l’emplaçament d’aquest outlet”, i es farà en la comissió de treball.
El titular de Turisme i Comerç lamenta que s’hagi associat la proposta a “una cosa de baix nivell, el que es diu un mercadillo, perquè hi ha outlets de diferents tipus però molt lluny d’aquest tipus de comerç i poc arreglat urbanísticament. Al contrari, són espais de certa qualitat”. I especifica que el plantejament no és “una oferta de poc prestigi, de baix nivell, sinó la que funciona a molts llocs i que pot encaixar al Pas i potser partint d’un outlet més de nivell mitjà, de producte de gamma mitjana, es pot posicionar en un de més nivell”. Tanmateix, remarca que no es pot passar del posicionament actual, “molt de preu i cada vegada més monoproducte d’alcohol i tabac, a una oferta molt diversificada de molt nivell, hi ha d’haver una transició i no es fa en dos dies”.
Realitat en dos o tres anys
Camp confia que quan es presenti el projecte concret “hi haurà interès d’una part dels comerciants a fer el canvi”, i insisteix que “no hi ha res de fet, i si el sector comercial del Pas no es fa seu el projecte difícilment tirarà endavant”. El ministre emfatitza que per fer-lo realitat “cadascú ha d’invertir dins de casa seva, i si l’opció millor és que una part del poble, alguns carrers, es converteixin en outlet, els privats, ja siguin propietaris o comerciants, hauran de fer el pas. Potser no es farà en un any, serà en dos o tres”, i destaca que el comú i el Govern són responsables de millorar l’embelliment del poble i després el particular començar a transformar el negoci cap a l’oferta outlet.
Francesc Camp especifica que aquests tipus de propostes a Europa estan als afores de les ciutats i no hi ha cap altre comerç, i aquest no serà el model. “Al Pas evidentment això haurà de conviure amb els comerços d’alimentació i tabac i alcohol espero que per molts anys, perquè aporta ingressos a l’Estat, no ens enganyem, però s’ha de veure en quin format. Si un espai a part del poble, una zona on no hi ha res; o que una part de les botigues actuals s’han de reconvertir o s’ha de barrejar”. Un seguit de qüestions que ressalta que s’han d’analitzar, alhora que “s’ha de parlar amb les marques, que no s’ha fet, que haurien de facilitar els articles d’una o dos temporades anteriors a un preu més baix perquè els puguis vendre a un preu molt baix”, i recorda que després s’ha de saber quants establiments estarien disposats a fer el canvi “que pot funcionar”.
“Sacsejada" per millorar
Camp argumenta que el Pas “ha entrat en un cercle viciós, no virtuós, i cada vegada que tanca un negoci se n’obre un de tabac i alcohol” i atreu un públic que només ve a buscar aquests productes, “i les entrades de visitants francesos que només venen a comprar any rere any les estem perdent perquè volen altres coses”. Com ara articles de moda, complements, de perfumeria i esportius, que és el que visualitza per a l’outlet. El ministre defensa que al Pas “hem de ser valents” per transformar l’oferta actual que no funciona i en la qual inclou els allotjaments, “molts apartaments són vells”, per concloure que “cal una sacsejada o el poble perdrà activitat i és un pol econòmic molt important i l’Estat rep molts ingressos del Pas”.