La parròquia reclama celeritat per construir la desviació de la Massana

El cònsol major, Josep Àngel Mortés, assegura que collaran el Govern, però admet que la decisió no depèn del comú

La parròquia reclama celeritat per construir la desviació de la MassanaFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

Els ciutadans d’Ordino van deixar clar dimarts a la nit en la reunió de poble que es va celebrar per presentar el pla director d’Arcalís que consideren imprescindible que es construeixi la desviació de la Massana. De fet, després de la primera intervenció del públic que apuntava el tema, el quòrum que omplia el Centre de Congressos va arrencar un sonor aplaudiment. Consideren que les cues que es formen a la CG-3 per creuar la Massana són una dificultat i que sense el vial “molts clients potencials se’n van a Pal o Arinsal”. I sota la mirada del cap de Govern, Toni Martí, que va assistir a l’acte però que no va intervenir, va respondre el cònsol major, Josep Àngel Mortés. “És una reflexió que fem tots i necessitem la desviació com abans millor”, va afirmar, tot remarcant que collaran “tant com puguem el Govern, però sabem que és un tema de pressupost i de prioritat del Govern”.

Etiquetes:

I és que el cònsol es va afanyar a recordar que la competència en la decisió no la té el comú, sinó l’executiu central. I ahir va respondre el ministre portaveu, Jordi Cinca. Va recordar que és una obra que malgrat estar dibuixada al pla de carreteres no està prevista en el pressupost del 2017. “En tot cas en un futur veurem si es tira endavant.” Tampoc el cònsol de la Massana, David Baró, la preveu com a prioritària. “Entenc la necessitat i tenim hores punta en què a la carretera es formen retencions, però no podem exigir al Govern aquesta desviació quan sabem que no es pot fer la desviació de Sant Julià per problemes de finançament.”

Visió nacional

Baró va deixar clar que si s’aplica una “visió nacional, entenc que primer s’ha d’arreglar l’entrada del país, per on arriben el 80% dels visitants que tenim”. Una situació de la qual considera que “Ordino també n’és conscient”. El cònsol massanenc va explicar que les retencions es produeixen, sobretot, “en hores punta, com a l’entrada i sortida de les escoles, o a partir de les set de la tarda, quan la gent surt de treballar”. Malgrat tot, va recordar que la car­retera “travessa un nucli urbà i hi ha activitat, negoci, escoles, aparcaments”, un seguit de condicionants que sovint obliguen a aturar el trànsit. A més, va manifestar que darrerament les parròquies de les valls del nord estan guanyant habitants “i ara ja devem estar cap als 15.000”, pel que també s’ha incrementat el pas de vehicles. “Alguns passen per l’Aldosa, però no tots, i si un para es produeix l’efecte acordió”. Baró va exposar que s’ha reorganitzat el servei de circulació per tal que hi hagi més agents a les tardes per agilitzar la circulació, “però el volum de cotxes es produeix de cop”. Per tot plegat, va insistir que “no hi ha una solució miracle, la desviació seria la solució però és molt costosa i Sant Julià és prioritari”.

Més enllà del trànsit per la car­retera general, durant la reunió de poble també es van posar sobre la taula els problemes d’accés que presenta Arcalís, amb una carretera exposada a les allaus i que sovint s’ha de tancar. En la reunió de poble Mortés va recordar que el Govern ha prevista una partida de dos milions d’euros d’inversió per acabar el paraallaus dels Corbs entre el 2018 i el 2019, així com la col·laboració de l’executiu per fer l’eixamplament de la carretera al Serrat. Precisament Jordi Cinca també va explicar a la roda de premsa posterior al consell de ministre que “el primer problema de l’estació és l’accés”, però no entén que estigui focalitzat a la Massana, sinó a la carretera d’Arcalís. Així, també va recordar que es tenen partides previstes per millorar-la.

D’altra banda i pel que fa al pla director que es va presentar dimarts, va qualificar-lo com a “molt elaborat i molt treballat”, i va recordar que “l’estació és una eina bàsica per a l’economia d’Ordino”. Cinca va deixar clar que “no es pot deixar caure una estació. És una empresa vital per a la parròquia i per al país”. En aquest sentit, va assegurar que l’executiu està “expectant” per veure com s’acaba desenvolupant el pla.

MOBILITAT REGISTRA MÉS TRÀNSIT QUE ELS DARRERS ANYS

L’Agència de Mobilitat ha registrat “més volum de trànsit” aquest any que els darrers. Així ho va explicar el cap de direcció de Mobilitat, Daniel Rodríguez, que va indicar que aquesta situació ha comportat que s’hagin produït complicacions en la circulació de vehicles, “no només a la Massana, sinó a tot arreu”. En aquest sentit, va indicar que durant tot l’hivern han registrat retencions de pujada i baixada de pistes també a les valls d’orient, amb cues a Encamp, el Tarter o Canillo. Així doncs, Rodríguez va indicar que el cas de la Massana “és un punt més. Sí que hi ha retencions, però no sé si es pot dir que sigui un punt especialment conflictiu”. El cap de direcció de Mobilitat va recordar també que la CG-3 és una carretera que travessa un nucli urbà i que, per tant, aquesta característica comporta que es puguin produir més retencions per l’activitat que es dona al voltant de la via.

tracking