La capital pren Pontevedra com a exemple de ciutat sostenible
Representants de la ciutat gallega han explicat a la delegació andorrana com s’ha dut a terme conversió del centre històric per a vianants
La cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, acompanyada del conseller d’Urbanisme i Aparcaments, Josep Antoni Cortés, i del conseller de Medi Ambient i Innovació, David Astrié, ha assistit aquest dijous a una reunió tècnica a Pontevedra amb el director general d’Urbanisme i Serveis Generals del Concello de Pontevedra, Xosé Manuel Tato, l’enginyer Jesús Gómez Viñas, i el cap de la policia local, Daniel Mancelle.
Tots ells han explicat a la delegació andorrana com s’ha dut a terme la profunda transformació de Pontevedra des que l’any 1999 es va decidir convertir per a vianants el centre històric. Actualment, la ciutat no prohibeix l’ús del vehicle a cap zona de la ciutat, tot i que en restringeix l’ús, per exemple, eliminant zones d’aparcament en zona blava i substituint-les per zones limitades de càrrega o descàrrega. És l’anomenat ‘trànsit de necessitat’ per fomentar la convivència entre vianants, bicicletes i vehicles.
La cònsol major, Conxita Marsol, ha constatat in situ, acompanyada per l’alcalde Miguel Anxo Fernández Lores, que Pontevedra “ha fet una transformació espectacular, ha desaparegut el cotxe del centre de la ciutat i ha sabut compaginar molt bé la convivència dels vianants, els cotxes i les bicicletes.” En aquest sentit, ha valorat que "és un model molt exportable, sobretot pel que fa a la limitació de la velocitat a 30 km/h". Amb tot, ha explicat que la realitat d’Andorra la Vella és diferent perquè hi ha molts desnivells que caldrà salvar en el futur i, a més, rep un volum de vehicles molt important. En qualsevol cas, el model de Pontevedra serà tingut en compte a Andorra la Vella a l’hora de desenvolupar un model de ciutat sostenible on només hi transiten els vehicles que necessiten entrar a la ciutat, cosa que els està donant un molt bon resultat.
L’alcalde de Pontevedra, Miguel Anxo Fernández Lores, espera que la visita sigui fructífera i que Andorra la Vella pugui prendre algun exemple implantat a la ciutat per crear el seu propi model de ciutat sostenible.
Tal com han explicat des del Comú, Pontevedra ha apostat per una democratització dels espais públics, on el vianant es converteix en el protagonista dels carrers. De fet el 66% dels desplaçaments es fan a peu a tota la ciutat. El procés profund de transformació es va iniciar fa 18 anys, durant els quals s’ha restringit el trànsit rodat, s’ha limitat l’aparcament al carrer, s’han condicionat els carrers amb un mobiliari urbà i una il·luminació funcional i s’ha limitat la velocitat a 30 km/h a tota la ciutat. Així, Pontevedra ha passat a ser, a diferència de fa dues dècades, una ciutat sense fums ni sorolls.