El límit de velocitat a la Bartra puja a 70 per hora
El canvi forma part d’una reordenació que ha fet la taula de Mobilitat a tot el país i es controlarà amb un radar de tram
La taula de Mobilitat ha aprovat recentment una reordenació dels límits de velocitat a diferents vies de tot el país que ha comportat, segons va explicar el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, que algunes carreteres hagin disminuït la velocitat màxima i en d’altres s’hagi incrementat. Un dels trams afectats és el de la CG-2 a Encamp, des de la boca est del túnel de les Dos Valires fins al túnel de Ràdio Andorra. Fins ara en aquesta zona hi havia límits tant de 60 quilòmetres per hora com de 80, però finalment la taula de Mobilitat ha optat per fixar un límit de 70 quilòmetres per hora.
Això fa que s’incrementi de 10 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa al tram de la Bartra i Valira Nova, una zona on els veïns van protestar de manera enèrgica quan van saber que s’hi farien quatre carrils, ja que consideraven que el tram es convertiria “en una autopista” i que incrementaria la sinistralitat. Després de les queixes, es va decidir fixar el límit a 60 quilòmetres per hora i es va instal·lar un radar fix bidireccional per caçar aquells conductors que no respectessin les normes. També es va desplaçar el pas de vianants i el semàfor que hi havia per contribuir a millorar la seguretat.
El cònsol major de la parròquia, Jordi Torres Arauz, va explicar que el canvi respon a una decisió de la taula de Mobilitat, però va remarcar que a partir d’ara “la velocitat es controlarà amb un radar de tram, que s’ha comprovat que són més efectius”. En aquest sentit considera que el canvi no ha d’afectar la seguretat dels veïns i vianants de la zona. “El semàfor es manté per si algú vol creuar la carretera”, va afirmar.
Menys frenades
D’altra banda, va destacar que la col·locació d’un radar de tram pot ajudar, fins i tot, a millorar la seguretat. “Podrem evitar el que fins ara feien alguns conductors i que també havia generat crítiques. I és que en alguns casos la gent circulava a tota velocitat pels trams sense control i quan arribaven al radar frenaven de cop”, va detallar. Amb el cinemòmetre de tram “tothom haurà de mantenir la velocitat correcta a tota la zona si no volen trobar-se amb una multa”.
El ministre va explicar que el sistema de control de la velocitat encara no s’ha instal·lat, però es preveu que es faci en breu. Llavors es mantindrà el límit que ja s’ha fixat ara a 70 quilòmetres per hora. El canvi no s’ha parlat amb els veïns perquè segons Torres Falcó “és un canvi global”. El Govern va licitar el radar el mes d’octubre passat, quan també es va anunciar la col·locació d’un sistema de control igual al túnel de la Tàpia. En aquell moment des de l’executiu es va explicar que en el cas d’Encamp es volia donar resposta a les recoma- nacions fetes per la taula de Mobilitat.
Quan es van fer els quatre carrils a Valira Nova, la mobilització dels veïns va aconseguir, fins i tot, recollir 300 signatures per mostrar el rebuig al projecte. Una de les conseqüències que va comportar, a més, la remodelació de la carretera General va ser la desaparició de les zones blaves d’aparcament que hi havia. Per tal de posar-hi solució, el comú va decidir habilitar una zona d’estacionament al vial que recorre per fora el túnel de Ràdio Andorra.
LES CLAUS
1 Polèmica
Els veïns no volien quatre carrils
Els veïns de Valira Nova van aixecar la veu quan l’any 2011 el Govern va anunciar un projecte per fer quatre carrils a la carretera General. Consideraven que incrementaria la perillositat a la zona.
2 Mesures
Un radar fix bidireccional
Per garantir que els vehicles no circularien a gran velocitat en una zona amb vianants es va decidir instal·lar un radar fix bidireccional i es va limitar la velocitat màxima a 60 quilòmetres per hora.
3 Canvis
La taula de mobilitat incrementa el límit
La taula de Mobilitat ha decidit fer una reordenació de les velocitats en diferents vies del país, amb increments i rebaixes. A Valira Nova s’ha optat per apujar-lo fins a 70 quilòmetres per hora.
4 Control
Un radar de tram des del dos valires
Per tal de controlar que els vehicles no superin el límit permès, el Govern ha previst instal·lar un radar de tram, des de la boca est del túnel de les Dos Valires fins al túnel de Ràdio Andorra.